Kevesebb csalás bankkártyákkal

Az elmúlt év során közel a felére csökkent 2001-hez képest a bankkártyákkal való visszaélések száma: tavaly 3400 alkalommal 150,7 millió forint értékben éltek vissza hazai kibocsátású bankkártyával, amely a teljes kibocsátói forgalom (készpénzfelvétel és vásárlás) 0,004 százalékának felel meg - derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapján közzétett összeállításból.

A pozitív változást az eredményezte, hogy az egyre több banknál működő monitoring rendszereket "megtanulták használni" a bankok, vagyis folyamatos a trendek elemzése, amely alapján a rendszert állandóan fejlesztik, továbbá sok helyen éjjel-nappal figyelik a tranzakciókat. Ez jelentősen lerövidíti a reagálási időt, korlátozva az egyes kártyák szokásostól eltérő, visszaélésszerű használatát. A visszaélések csökkenésének másik oka a kártyahasználatot követő biztonsági SMS küldés, amelyet ma már a bankok jelentős hányada - egy részük térítés mentesen - ajánl mobil telefonnal rendelkező ügyfeleinek. Ezzel azt ellenőrzi a kibocsátó intézmény, hogy valóban a kártya jogos birtokosa használta a fizetési eszközt vagy illetéktelen kezekbe került.

Hamis kártyákkal okozzák a letöbb kárt

A hamisított kártyákkal elkövetett visszaélések teszik ki az okozott kár több mint felét, és bár értékét tekintve egyötödével csökkent (94,7 millió forintra), arányaiban növekedett ez a visszaélés forma. A monitorozással a szokásostól eltérő kártyahasználat pár művelet után kiszűrhető, a kártyák chip-pel történő ellátása pedigvárhatóan a hamisítások további visszaszorítását eredményezi majd.

A lopott és elvesztett kártyák tekintetében szembetűnő a javulás, ami azt mutatja, hogy egyre több ügyfél él azzal a lehetőséggel, hogy SMS értesítést kér a kártya tranzakció után. E három visszaélés forma teszi ki a kár értékének háromnegyedét, ami 5 százalékkal kisebb arány, mint a megelőző évben volt. A mail/telefon/internet használathoz kapcsolódó visszaélések nemcsak arányaiban, de értékükben is jelentősen csökkentek (11,4 millió forintra).

Az ellopott kártyák okozta kárt az ügyfelek fizetik

A leírt veszteség megoszlását vizsgálva, az derül ki, hogy a legnagyobb mértékben az elvesztett (50 százalék) és ellopott (90 százalék) kártyákkal elkövetett visszaélésekből eredő veszteséget hárítják át a bankok a kártyabirtokos ügyfeleikre. A kibocsátó bank teljes egészében magára vállalja a veszteség viselését a postai úton továbbított, és illetéktelenül használt kártyák esetében, bár összegszerűségében ez a tétel nem jelentős.

A hamis adatokkal igényel kártyákkal elkövetett visszaélések miatti veszteségek 96 százalékát vállalja magára a kibocsátó, a hamisított kártyák esetében pedig 68 százalék ez az arány, összegét tekintve ez utóbbi tétel a legmagasabb. Az elfogadó bankok, és rajtuk keresztül a kereskedői elfogadóhelyek, legnagyobb arányban a mail/telefon/internet útján elkövetett visszaélésekből eredő veszteségekből (90 százalék), és a hamisított kártyák által okozott veszteségből (19 százalék) részesednek.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK