Az akciók miatt bővül a műszakicikk-piac

Az idei év februártól májusig tartó időszakában Magyarországon 25 százalékkal több szórakoztatóelektronikai cikk fogyott, mint az előző év hasonló időszakában. A bővülés többek közt a szinte folyamatos kedvezményes akciókkal magyarázható. A régióban még mindig a hagyományos televíziókészülékek forgalma a legnagyobb, de növekszik a DVD-lejátszók iránti igény is - derül ki a GfK Piackutató Intézet legfrissebb felméréséből.

Az első félévben az átlagnál sokkal nagyobb volt a forgalom a szórakoztatóelektronikai cikkek piacán, különösen a DVD-lejátszók, illetve a hordozható CD-lejátszók forgalma nőtt jelentősen, de mind nagyobb a kereslet a digitális kamerák iránt is. 2003-ban a forgalom várhatóan több mint 10 százalékkal haladja meg a tavalyit, a piac mérete elérheti idén a 150 milliárd forintot.

A rendkívül nagyarányú piacbővülést két fő okkal magyarázza a GfK elemzése. Egyrészt a lakosság a jövedelmekből a korábbiaknál nagyobb arányt költ ki fogyasztásra, másrészt a fogyasztásra fordított pénzből a sok kedvezményes akció miatt egyre nagyobb összeg áramlik a szórakoztató elektronikaiszektorba.

Múlt év eleje óta 25 szaküzlet, két-két óriási eladóterű Electro World és MediaMarkt mellett a Tesco nyolc és az Auchan három új hipermarketje járult hozzá a szórakoztatóelektronikai készülékek kínálatának bővítéséhez. Az árengedmények következtében csökken az átlagár. Például egy házimozi átlagára idén az áprilistól májusig tartó időszakban a tavalyi átlagár csupán 53 százaléka volt. A DVD-felvevő átlagos áránál 83, a DVD-lejátszóénál pedig 49 százalék ez a mutató.

A magyarországi kétszámjegyű növekedés hasonlít a piacbővülés szlovákiai és lengyelországi üteméhez, állapítja meg a GfK, de Csehországban például értékben már csak 4 százalékkal emelkednek az eladások.

Közép-Európa országaiban a szórakoztatóelektronikai cikkek kereskedelmében a hagyományos tévékészülékek dominálnak: rájuk jut a forgalom 49 százaléka. A közepes méretű képernyők továbbra is nagyobb szerepet játszanak régiónkban, mint Nyugat-Európában. Minden második újonnan vásárolt készülék képernyőjén az átló 50 vagy 55 cm-es. A 72 cm átmérőjű képernyővel rendelkező készülékek forgalma idén várhatóan megduplázódik a piackutatók szerint.

A DVD-lejátszók iránti kereslet 145 százalékos nőtt a vizsgált időszakban, és 2003 az első év, amikor a kereskedelem több DVD-lejátszót értékesít, mint videót. Mivel a háztartások ellátottsága DVD-lejátszóból jóval 10 százalék alatti, az árak pedig zuhannak, a jövőben is a forgalom nagyarányú növekedése várható.

A videók iránti érdeklődés szintén növekszik régiónkban. A háztartások ellátottsága belőlük is alacsonyabb a nyugat-európainál. A jelenlegi növekedési mutatók kétszámjegyűek. A kedvező trend a digitális felvevőknek köszönhető, amelyek a felvevők piacából mennyiségben 60, értékben 72 százalékkal részesednek. A digitális kamerák átlagára a négy országban jelenleg 732 euró, a tavalyinál 25 százalékkal alacsonyabb.

A hifi-piac a mikroberendezéseknek és a házimozi-rendszereknek köszönhetően növekszik. A hordozható készülékek szegmensében a hordozható CD-lejátszók forgalma emelkedik rendkívül dinamikusan, 108 százalékkal. A lejátszók egynegyed részéhez tartozik MP3-funkció, és a tendencia pozitív. Ugyanakkor kizárólag MP3-as lejátszóra nem jelentkezik számottevő igény.

A négy szóban forgó országban egy háztartás évente átlagosan 142 eurót költ szórakozatóelektronikai készülékekre, ami a nyugat-európai középérték 58 százaléka. A szórakoztatóelektronikai készülékek piaca régiónkban olyan ütemben növekszik tovább, ahogyan a vásárlóerő fejlődése ezt lehetővé teszi. A GfK-tanulmány ebben az irányban is pozitív hatást vár az EU-belépéstől.