Túloznak a reklámok egyes élelmiszereknél

A fogyasztóvédők szerint a gyártók, a forgalmazók az eladhatóság érdekében olyan hangzatos, figyelemfelkeltő kifejezéseket használnak a reklám alapján értékesített élelmiszereknél, amelyek többsége tudományosan nem igazolt.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FvF) azokat a különleges táplálkozási igényt kielégítő élelmiszereket, étrend-kiegészítőket, funkcionális készítményeket, gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítményeket vizsgálta, amelyekről a fogyasztók reklámkiadványokból értesülhetnek.

Az 50 megvizsgált minta 65 százalékánál nem volt megfelelő a termék jelölése, 93 százalékánál pedig a reklámszöveg tartalma nem felelt meg a valóságnak. A reklámszöveg vizsgálatánál jellemző volt, hogy a forgalmazók túlzó tulajdonságokkal reklámozták termékeiket, amit sem az összetétel, sem a klinikai vizsgálat nem támasztott alá.

A fogyasztóvédők több gyógyterméknél kifogásolták, hogy a kötelező figyelmeztető mondatot nem a jogszabályban előírt módon tüntették fel a terméken, illetve a reklám egyáltalán nem tüntette fel, hogy a termék gyógyszer vagy gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmény.

A szabálytalanságok megszüntetésére az illetékes területi felügyelőség eljárásokat indított. A feltárt hiányosság súlyosságától függően pedig fogyasztóvédelmi, minőségvédelmi illetve reklám-felügyeleti bírságot szabtak ki.