Itthon érdemes tartós cikkeket vásárolni

A hazai szemmel drágának tűnő Budapesten még mindig jobban megéri tartós fogyasztási termékeket vagy márkás élvezeti cikkeket vásárolni, mint Nyugat-Európában. Elemzők szerint az uniós csatlakozásunk után sem kell számítani gyors árkiegyenlítődésre.

A Világgazdaság árfelmérése a Dresdner Kleinwort Wasserstein (DrKW) befektetési bank európai körképével egybevetve azt mutatja, hogy míg például a budapesti áruházláncokban forgalmazott 230 literes hűtők ára 80 és 95 ezer forint között mozog (312-370 euró), addig a DrKW átlagárai szerint Rómában a legolcsóbb a hűtőszekrény (352 euró), Londonban pedig az átlagár több mint 465 euró. Vannak ugyanakkor már olyan cikkek is, ahol jobban megvalósult az árkonvergencia: a villanyborotvaárak például igen nagy szóródást mutatnak ugyan itthon - kapható 8 ezer forintért, de vannak 60 ezer forintos darabok is -, de a középár-kategóriás készülékek 25-35 ezer forint (100-140 euró) között mozognak, s ez nem tér el olyan jelentősen az unió metropolisaiban tapasztalható 120-155 eurós ártól.

Egyes termékek átlagos árai euróban

 

Frankfurt

Párizs

Róma

London

Budapest

Top 10 DVD

29,99

29,12

24,65

27,86

16-23

DVD-lejátszó

221,59

222,78

198,16

216,65

133-195

Villanyborotva

154,01

141,94

133,53

133,45

50-141

Hűtőszekrény

449,31

455,80

352,22

465,67

312-370

Levi's 501 farmer

74,99

87,50

73,50

70,00

64,40



Forrás: Világgazdaság

A szolgáltatásoknál hosszú távon sem lehet közeledésre számítani

Az egyes termékek esetében minőségnek és a márkanévnek megfelelően jelentős ingadozásokat tapasztalhatunk. Látható, hogy az eurózónán belül is jelentős az árak szóródása, és Magyarországon is jóval alacsonyabb az árszínvonal. Elsősorban a földrajzi távolságok miatt nem következett be gyors kiegyenlítődés az árakban, és ez Magyarország EU-belépése vagy eurózónához való csatlakozása után sem várható - mondta a Világgazdaságnak Forián Szabó Gergely. A CA IB Alapkezelő elemzője hozzátette: az adórendszerek s ezen belül az áfa sem teljesen harmonizált az EU-ban. A szolgáltatások területén hosszú távon sem lehet közeledésre számítani. A nagy munkaintenzivitás miatt ugyanis elsősorban a bérköltségek szabják meg az árakat, ráadásul a párizsi taxisnak nem konkurense a budapesti.

Néhány piacra az Európai Bizottság tud némi hatással lenni. Ilyen az új autógyártókra vonatkozó szabályozás, mely szerint az autók átadási árának minimuma és maximuma között nem lehetnek jelentős eltérések. A legtöbb termék piacán várhatóan azonban csak az adók harmonizálásával tud az EU beleszólni az árak alakulásába.

Vegyes az árszínvonal Londonban

Az eurózónán belüli különbségeket elemezve jól látszik, hogy jelenleg Londonban kiemelkedően olcsók egyes fogyasztási cikkek, a szeszes italokért és a dohánytermékekért ezzel szemben majdnem másfélszer annyit kell fizetni, mint az euróövezet egy átlagos városában - derül ki a DrKW hét városra kiterjedő elemzéséből. A fényképezőgépeknél például közel ötven euró a brit főváros árelőnye az eurózóna átlagához képest, egy doboz cigarettáért viszont majdnem kétszer annyit kell ott fizetni, mint a kontinensen. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy London az egyetlen a vizsgálatba bevont városok között, ahol nem az euró a hivatalos fizetőeszköz, s a font/euró árfolyam alakulása erősen befolyásolja a brit főváros aktuális árszínvonalát euróban kifejezve.

A DrKW 250 különböző (általában márkás, tehát jól összehasonlítható) termék és szolgáltatás árainak összehasonlítása alapján arra a következtetésre jutott, hogy a tizenkét valutauniós ország árszintje között tavaly óta nemhogy csökkent volna, de kismértékben emelkedett az árkülönbség. Az eltérések - még az eltérő adórendszerek hatásait kiszűrve is - sokkal magasabbak az eurózónában, mint az Egyesült Államokban. Mindez ellentmond annak a várakozásnak, miszerint az egységes fizetőeszköz hatására közeledniük kellene az áraknak - mutat rá a DrKW. Az elemzők ugyanakkor bíznak abban, hogy csupán az árkonvergencia megtorpanásáról, nem pedig tartós visszarendeződésről van szó.

 

Egységes EU-jogosítvány tervehttp://vg.hu/index3.php?app=cikk&datum=2003-10-27&d=2003-10-27&r=&c=57 Rács mögött Hodorkovszkijhttp://vg.hu/index3.php?app=cikk&datum=2003-10-27&d=2003-10-27&r=&c=3 Bizonytalan iraki dollárokhttp://vg.hu/index3.php?app=cikk&datum=2003-10-27&d=2003-10-27&r=&c=4 Orosz befektető venné meg az Arsenalthttp://vg.hu/index3.php?app=cikk&datum=2003-10-27&d=2003-10-27&r=&c=12

Az egyes kategóriák közül a szolgáltatások, az élelmiszerek és alkoholmentes italok, továbbá a napi fogyasztási cikkek áraiban tapasztalhatók a legnagyobb - 17-18 százalékos - eltérések a hét nagyvárosban. A mozijegyek árainál majdnem 40 százalékos a mozgás, és 30 százalékot meghaladó ez a mutató az olyan alapvető fogyasztási cikkeknél is, mint például a margarin vagy az ásványvíz. A tartós fogyasztási cikkeknél ezzel szemben tíz százaléknál szűkebb sávban mozognak az árak: a vasalóknál például mindössze 3, a számítógépes játékoknál 4,2 százalék az eltérés a legalacsonyabb és a legdrágább város között.

(vg.hu)