Nemsokára uniós jogosítvánnyal vezethetünk

A jogosítványok egységesítését tervezik az EU-ban - tudta meg a Világgazdaság. A külsejében is egységes fényképes plasztikigazolványt mikrocsippel látnák el. Ez megalapozza a külföldön okozott balesetek, büntetőpontok közös nyilvántartását.

Rövidesen jogszabály készül az EU-ban a jogosítványok egységesítésére - mondta a Világgazdaságnak Kazatsay Zoltán, a gazdasági tárca helyettes államtitkára. Ezt az Európai Bizottság közlekedési felelőse, Loyola de Palacio jelentette be a közlekedési miniszterek múlt heti veronai ülésén, amelynek témája a közúti közlekedés biztonsága volt.

Az elképzelések szerint külsejében és a nyilvántartásban is egységes EU-jogosítvány konkrét időtartamra szóló érvényessége az életkortól függne: a vezetői engedélyt 65 éves korig tíz, míg afelett ötévente kellene megújítani. Ha lejár, automatikusan újat adnak. Ez független lenne az orvosi vizsgálattól, amelyet továbbra sem terveznek egységesíteni, így ezután is a tagországok saját döntési kompetenciájában maradna.

Egységes EU-jogosítvány tervehttp://vg.hu/index3.php?app=cikk&datum=2003-10-27&d=2003-10-27&r=&c=57 Rács mögött Hodorkovszkijhttp://vg.hu/index3.php?app=cikk&datum=2003-10-27&d=2003-10-27&r=&c=3 Bizonytalan iraki dollárokhttp://vg.hu/index3.php?app=cikk&datum=2003-10-27&d=2003-10-27&r=&c=4 Orosz befektető venné meg az Arsenalthttp://vg.hu/index3.php?app=cikk&datum=2003-10-27&d=2003-10-27&r=&c=12

A mikrocsippel ellátott fényképes, egységes plasztikigazolvány megvalósításának átfutása várhatóan egy-két évet vesz igénybe, és megalapozza a közös nyilvántartást is. Így a külföldön okozott balesetek, a más tagországokban gyűjtött büntetőpontok közös adatbankba kerülnek. Kazatsay Zoltán emlékeztetett rá, hogy az Európai Unióban 40 ezernél többen halnak meg évente közúti balesetben, annyian, mintha mindennap lezuhanna egy repülőgép. A Veronában elfogadott nyilatkozat 2010-ig a halálos balesetek számának 50 százalékos csökkentését tűzte ki célul. Ennek érdekében minden országban adatbankot hoznak létre az infrastruktúra „fekete pontjairól”, vonalairól, és a kormányoknak a járműbiztonság terén is lesz teendőjük. Ez főleg a gyártókat érinti majd.

(vg.hu)