Jövőre matricás lehet az M5-ös autópálya

Vágólapra másolva!
A kormány a jövő év első felében be kívánja kapcsolni az M5-ös autópályát az autópálya-matrica rendszerbe, ezért az ehhez szükséges tárgyalásokhoz felhatalmazást adott az érintett minisztereknek - közölte Gál J. Zoltán szerdán.
Vágólapra másolva!

A kormányszóvivő a kabinet szerdai ülését követő sajtótájékoztatón elmondta, hogy a gazdasági és a pénzügyi tárca vezetője kapott felhatalmazást arra, hogy tárgyalásokat kezdjen a koncessziós jogokat gyakorló társasággal, akár kivásárlásról is. A szerdai kabinetülésen a kormánytagok megerősítették, hogy 2006-ra Szegedig kívánják meghosszabbítani az M5-ös autópályát.

Kivásárlás vagy díjtámogatás

A Népszabadság korábbi értesülései szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) több megoldási lehetőséggel számol az M5-sel kapcsolatban: a tárca javaslata szerint a legjárhatóbb út az állami kivásárlás, miután a koncessziós autópálya üzemeltetési és díjszedési jogának külső befektetők bevonásával történő állami kézbe vételét célzó tárgyalások eddig eredménytelenek voltak. Ehhez a számítások szerint az államnak 2004-ben és 2005-ben összesen mintegy 50-70 milliárd forintot kellene kifizetnie a koncessziós társaság tulajdonosainak. Emellett a költségvetésnek át kellene vállalnia az AKA 50 milliárd forint hitelét is. Az állami kivásárlás esetén az M5-ös Szegedig vezető szakasza állami beruházás keretében valósulhatna meg, becslések szerint 70-75 milliárd forintos költséggel.

A GKM tervezete szerint arra is van mód, hogy a gyorsforgalmi utat a jövőben is az AKA üzemeltesse. Eszerint a koncessziós társaság díjtámogatást kapna az államtól, ezért cserébe a matricával autózóknak a mindenkori díjaiból 40-50 százalékos kedvezményt adna. Az egyik elképzelés szerint ez csak a meglévő, Budapest-Kiskunfélegyháza szakaszon lépne életbe, és az M5-ös továbbépítése állami feladat lenne. A fizetendő díjtámogatás összege szakértők szerint elérné az évi 4-6 milliárd forintot. Itt a másik javaslat szerint az AKA építené meg az M5-ös következő szakaszát is, ekkor a társaság a teljes autópályára megkapná az állami díjtámogatást.

Postabank-pénz az autópályákra

Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter egy júniusi kormányülést követően azt nyilatkozta, hogy az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza-Szeged közötti szakaszának építésére fordíthatja a gazdasági tárca a Postabank eladásából származó bevételt, ha arra az idén sor kerül, továbbá a Konzumbank privatizációjából származó összegeket is a sztrádaépítésre lehet majd fordítani. A miniszter elmondása szerint az új, 40 kilométeres útszakasz megépítése mintegy 60 milliárd forintba kerülne.

A Postabank eladásáról szóló szerződést október 20-án írta alá az osztrák Erste Bank és az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. vezérigazgatója. Az osztrák pénzintézet 101 milliárd forintot fizet a Postabankért.