A magyarok negyede elégedett életszínvonalával

Jelenlegi életszínvonalával a magyarok 26 százaléka elégedett, de érdekes módon nem a legtöbbet kereső 26 százalékról van szó - áll a GfK Piackutató Intézet legújabb felmérésében. A kutatók szerint a lakosság többsége a kényelmesek fogyasztói csoportjához tartozik.

Jelenlegi életszínvonalával a válaszadók 26 százaléka elégedett, az 1991-es 22 százalék után - derül ki az intézet felméréséből. Az anyagi körülményekkel való elégedettség szintje az alacsonyabb társadalmi státusok felé haladva, ha kis mértékben is, de növekszik, míg korcsoportonkénti bontásban leginkább a fiatalok elégedetlenek, míg az idősebb generációk egyre inkább elégedettek.

A fogyasztói társadalom kialakulását jelzi, hogy napjainkra létre jött négy, jól körülhatárolható csoport. A magyar fogyasztók legnagyobb része, 41 százaléka a kényelmes kategóriába sorolható. Beosztó-tudatosnak nevezhető további 21 százalék, és ugyanekkora a könnyelmű-hedonisták részaránya is. A márkaszkeptikusok a 15 éves és idősebb lakosság 17 százalékát képviselik.

A kényelmes fogyasztó (a lakosság 41 százaléka ilyen) ott vásárolja meg az élelmiszert, ahol az számára a legkönnyebb, de ettől a magatartástól árengedménnyel el lehet téríteni. Az átlagosnál nagyobb arányban tartoznak ide a magas jövedelműek, legalább középfokú végzettségűek és budapestiek.

A 21 százaléknyi beosztó-tudatos fogyasztó eredeti vásárlási szándékát már nehéz megváltoztatni. A boltban legtöbbször azt veszik meg, amit már otthon előre eldöntöttek. Általában megtervezik a családi költségvetést. Számukra az árengedmények komoly vonzerőt jelentenek. A csoport fele 50 évesnél idősebb, háromnegyed részének iskolai végzettsége pedig szakmunkásképző, vagy annál alacsonyabb.

Szintén 21 százalék a könnyelmű-hedonista fogyasztói típus aránya. Ők hisznek a márkák megkülönböztető erejében, és úgy vélik, hogy a neves márkák magasabb ára jobb minőséggel párosul. A vásárlás során gyakran döntenek pillanatnyi hangulatuk szerint. A csoport tagjainak közel fele 30 évesnél fiatalabb.

A márkaszkeptikusok aránya 17 százalékos. A csoport tagjainak kétharmada 50 évesnél idősebb. Felfogásuk szerint a neves márkák minősége nem jobb a többi termékénél. Ők is előre tervezik vásárlásaikat, melyek során az újdonságok hidegen hagyják őket. A csoport 44 százaléka legfeljebb nyolc általánost végzett.