Duplájukra növekvő különbségek a kibővülő EU-ban

Vágólapra másolva!
A 25 tagú Európai Unióban duplájára nőnek majd a jövedelemkülönbségek az alsó és a felső dekád között - állapította meg az Európai Bizottság gazdasági és szociális kohéziónak szentelt tavalyi éves jelentése. 2006 után előreláthatóan 18 jelenlegi régió veszíti majd el jogosultságát a legszegényebb térségeket támogató felzárkózási alapokhoz való hozzáférésre - írja a Bruxinfo.
Vágólapra másolva!

Az EU lakosságának 25 százaléka (mintegy 116 millió ember) él majd olyan régióban, ahol az egy főre jutó bruttó hazai termék (GDP) nem éri el az uniós átlag 75 százalékát - állapította meg a tavalyi jelentés. A tizenötök uniójában a lakosság 18 százaléka (68 millió ember) él elmaradottnak minősülő térségben. A jövedelemkülönbségek a leggazdagabb régiók felső 10 százalékában és a legszegényebb térségek alsó 10 százalékában élők között emelkednek majd a mostani duplájára. Tíz, jövedelemszintje alapján hátrányos helyzetű EU-polgár közül 6 az új tagállamokban lakik majd.

A jelentés valószínűsítette, hogy bár duplájára nő a kohéziós politikára nehezedő nyomás, a 25 tagú EU-ban nem nőnek majd ezzel arányosan a kohéziós politikára fordított költségvetési források. Michel Barnier regionális politikát felügyelő bizottsági tag szerint a tagállamok jelenleg éves GDP-jük 0,32 százalékát fordítják ténylegesen elmaradott régiók és strukturális problémákkal küszködő ipari központok felzárkóztatására. A biztos egy éve úgy látta, hogy a 2007-ben kezdődő új költségvetési időszakban az EU GDP-jének minimum 0,45 százalékát kellene kohéziós célokra fordítani. Barnier elismerte, hogy még a megemelt összes sem lenne arányban a feladat nagyságával.

Ebből valószínűleg az következik, hogy a 2004-ben csatlakozó és 2006-ig a szűkös költségvetési keretek miatt a jelenlegi EU-tagoknál jóval kisebb fejpénzt kapó országok szegény régiói sohasem részesülnek abból a nagyvonalú támogatásból, mint ami éveken át a kohéziós országoknak (Spanyolországnak, Portugáliának, Görögországnak és Írországnak) jutott. A tíz csatlakozó állam egy főre jutó teljes támogatása átlagban 117 euró lesz, szemben azzal a 143 euróval, ami az első programozási időszakban - 1989 és 1993 között - jutott a szegényebb régióknak.

Nyolc csatlakozó a legalsó kategóriában van a GDP nagysága alapján

Az Európai Bizottság szerint az EU tagállamai a bővítés után az egy főre jutó GDP nagysága alapján három jól elkülönülő csoportra oszlanak majd. Az első kategóriába kerül a teljes EU-lakosság 21 százalékával Ciprus és Szlovénia kivételével az összes újonnan csatlakozó ország, amelyek átlagos jövedelemszintje mindössze 42 százaléka lesz az EU-25-ök átlagának. (A két véglet a 65 százalékos Csehország és a 37 százalékos Lettország között mozog.)

A következő csoportban kap helyet Ciprus, Szlovénia, Spanyolország, Portugália és Írország. Itt a jövedelemszintek az uniós GDP-átlag 71 százalékával rendelkező Görögország és a 92 százalékán álló Spanyolország közötti skálán mozognak. Végül a felsőházban foglal majd helyet 12 jelenlegi EU-tag, amelyek átlagos GDP-je 11 százalékkal haladja majd meg a 25 tagú Európai Unió átlagos fejlettségi szintjét.

A bővítés után 13 százalékkal kisebb lesz az EU átlagos GDP-je

Bruxinfohttp://www.bruxinfo.hu

Az Európai Unióban a legszegényebb térségek száma az új tagok belépésével 67-re gyarapodik majd a mostani 48-ról. A jelenlegi helyzet alapján a régi tagállamok 18 régiója esik majd el a strukturális támogatástól 2007 után, mert jövedelemszintje meghaladja az előírt mértéket. A szóban forgó 18 uniós térségből körülbelül négy természetes módon int búcsút a kedvezményezetti státusnak: a GDP-jük ugyanis még a 15 tagú EU-ban is magasabb lenne, vagy majdnem elérné az engedélyezett határt. A többiek ugyanakkor csak azért esnének el a jogosultságtól, mert fejlettségi szintjük relatív értelemben, csupán statisztikai szempontból javulna. Ennek oka, hogy a bővítés után 13 százalékkal (legfrissebb adatok szerint 12,5 százalékkal) alacsonyabb lesz az Európai Unió átlagos GDP-je. A helyzet ugyanakkor még változhat, hiszen a 2001 és 2003 közötti 3 év GDP-jét veszik majd alapul a támogatási jogosultság eldöntésekor.