A Trigránit és a Deutsche Bank által ajánlott megoldás nem biztosította volna az M5-ös továbbépítését, ezért a gazdasági tárca elvetette azt - mondta Gaál Gyula, a minisztérium politikai államtitkára. Az Országgyűlés Gazdasági Bizottságának keddi, rendkívüli ülésén kiderült: egy hónap múlva nyilvános lesz a sztrádával kapcsolatos összes szerződés.

A gazdasági tárca szerint Demján ajánlata rosszabb volt

A Demján Sándor érdekeltségébe tartozó Trigránit Csoport és a Deutsche Bank 500 millió eurós, az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. teljes kivásárlására tett ajánlatában nem vállalt kötelezettséget az M5-ös autópálya továbbépítésére és üzemeltetésére - mondta Gaál Gyula, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára az Országgyűlés Gazdasági Bizottságának keddi rendkívüli ülésén.

A bank egyéves, mintegy 270 millió eurós hitelt nyújtott volna az államnak, aminek visszafizetése után a koncessziós szerződés lejártáig, 2030-ig csak kötvénykibocsátással tudta volna az állam az M5-ös továbbépítését és üzemeltetését finanszírozni. A kötvénykibocsátás azzal a hátránnyal járt volna, hogy konstrukciója csak az összes értékpapír-tulajdonos hozzájárulásával módosítható - mondta az államtitkár.

Gaál Gyula szerint a kabinet által választott 40 százalékos kivásárlás megoldja az egységes matrica bevezetését és a sztráda továbbépítését is, és mozgástere is lényegesen nagyobb, mivel a magyar állam 2006 és 2009 között opciós joggal rendelkezik a maradék rész kivásárlására.

Az opciós vételi jog szerint a magyar állam a jelenleg kialkudott 207 millió eurós, a sztráda egészére vonatkozó vételár alapján vásárolhatja meg az AKA Rt.-t. Ebből le kell vonni a cég 40 százalékáért kialkudott 82 millió eurót és a fennmaradó 125 millió eurót be kell szorozni az évi 14 százalékos garantált hozammal. Ez azt jelenti, hogy 2006-ban alacsonyabb összegért lehet az AKA Rt.-t kivásárolni, mint 2009-ben - mondta az államtitkár.

Az MSZP támogatja az ügy kivizsgálását

Február végén írják alá az AKA 40 százalékos részvénycsomagjának megvásárlásáról szóló adásvételi szerződést, azután a koncessziós szerződés módosítását és ezzel párhuzamosan az AKA Rt. jelenlegi hitelszerződéseinek módosítását is - közölte a bizottság ülésén Gaál Gyula. Ezek után - várhatóan március közepén - a tárca nyilvánosságra hozza a sztrádával kapcsolatos összes szerződést.

A tárgyalásokról az államtitkár annyit közölt, hogy az AKA Rt. tulajdonosai csak a teljes kivásárlásról, illetve a kisebbségi rész eladásáról voltak hajlandók tárgyalni.

Podolák György, a bizottság szocialista alelnöke közölte: az MSZP támogatja a Fidesz vizsgálóbizottság felállítására vonatkozó javaslatát. A képviselő szerint a testület első ülését a szerződések nyilvánosságra kerülése után célszerű megtartani.