Olcsóbb az interneten bankolni

Vágólapra másolva!
Idén már gyakorlatilag az összes lakossági bank ösztönzi az internet használatát banki műveletekre, számukra ugyanis a fiókba járó ügyfél a legdrágább. Az az ügyfél, aki nem a világhálón ad megbízást, pénzügyei intézéséért akár tízszer annyit is fizethet - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Egy átlagos banki ügyfél egy évben legalább 20-25 ezer forintot költ a banki alapszolgáltatásokra, miközben ez a költség korántsem elkerülhetetlen, főként azoknak, akik hozzáférnek az internethez.

Ma már gyakorlatilag az összes lakossági bankról elmondható, hogy külön tarifát szab az elektronikusan indított és a bankfiókban adott megbízásokra. Míg a fiókban ügyintéző ügyfeleknek felszámított díjak emelkednek, addig interneten az átutalás tizedannyiba kerül, illetve több banknál ingyenes.

A Raiffeisennél egy folyószámla fenntartásáért nem kell fizetni, annak pedig, aki az átutalási megbízásokat a világhálón adja, készpénzt pedig legfeljebb kétszer vesz fel havonta automatából, a tranzakciók egy forintjába sem kerülnek. Az összes költsége az elektronikus bankkártya 1500 forintos éves díja, ám az első évben ezt nem számítja fel a bank.

A hitelintézetek egy bankfiókban adott átutalási megbízásért általában legkevesebb 150-200 forintot kérnek el, de van, ahol a minimális díj 500 forint, míg nagyobb összegű átutalásnál a felszámítható maximális költség 2500-4500 forint között mozog. Ezzel szemben az internetes tranzakció ára jellemzően 20-60 forint tételenként. (Az olcsóbb kategóriába tartozik a K&H és az IEB.)

Az elektronikus számlacsomagokból egyre színesebb a választék. Az Erste e-csomagjának havi díja 99 forint, ami a normál folyószámla árának harmada. A HVB havi 299 forintért ingyenes tranzakciókat és havonta négyszer költségmentes készpénzfelvételt biztosít. A Budapest Bank és az MKB hasonló havi díj mellett a bankkártyát adja ingyen.

Az egyik legdrágább e-csomagot az OTP Bank kínálja, 980 forintos havi díjért. Ezért az árért ugyanakkor több extra szolgáltatás jár: egyebek mellett biztosítás, elektronikus bankkártya és az interneten történő vásárlásra használható webkártya, ingyenes tranzakciók nemcsak a hálón, de mobiltelefonon is, valamint havonta négy ingyenes készpénzfelvétel.

A bankoknak érdekük, hogy ügyfeleiket rászoktassák az elektronikus csatornák használatára. Számukra ugyanis fiókba járó ügyfél a legdrágább, hiszen irodát kell neki fenntartani, ügyintézőt fizetni, aki a megbízást átveszi és begépeli a számítógépes rendszerbe.

A jövő bankjának ideális modelljében a jelenleginél kevesebb bankfiók jól képzett ügyintézőit elsősorban azért keresnék az ügyfelek, hogy pénzügyi tanácsot kérjenek vagy nagyobb összegű hitel felvételét intézzék, nem azért, hogy napi átutalásaikkal foglalkozzanak, hisz azt megtehetik otthonról vagy mobiltelefonjuk segítségével.