Az olcsó hitelek átrendezhetik az autópiacot

Vágólapra másolva!
Radikális változásokat indíthatnak el az autófinanszírozásban a most zajló hitelakciók. Felhalmozott raktárkészletüket az importőrök úgy akarják kisöpörni, hogy bankjaikat bevonva soha nem látott olcsóságú, két-három százalékos összköltségű hiteleket kínálnak a vásárlóknak - írja a Magyar Hírlap.
Vágólapra másolva!

Amíg egy piac virágzik, s évente több mint tíz százalékkal nő a forgalom, könnyen találhatnak helyet maguknak a piacon a közvetítők. Több lízingcég szerint már kamatrésüket olvasztja az egyre növekvő kereskedői jutalékszint, amelyhez ma már egyes esetekben hozzá kell adni a kereskedő és a finanszírozó közé beékelődő bróker díját is. Így lesz egy két-három százalékos kamatszintű svájcifrank-hitelből a végén 14-15 százalékos hiteldíjas finanszírozás. Az autóvásárlók nagy része fel sem fogja, milyen drága kölcsönt vett fel. Csak a havi törlesztőrészlet nagyságát nézik, miközben lassan tovább tart a hitelük, mint ameddig az autót érdemes használni, hiszen a 8-10 éves kölcsön sem ritkaság.

Kolosváry Ádám, a Merkantil Bank vezérigazgatója elmondta, hogy 2002-ben átlagosan 4,71 százalékos jutalékot fizettek, tavaly viszont már 6,42 százalékot. Míg egy autóra 64 350 forint jutalék jutott 2002-ben, addig tavaly 87 216 forint.

A kereslet csökkenését akadályoznák a hitelakciók

Autó/uzletinegyed/vasarlas/auto/index.htmlAz Üzleti Negyed rovata

Ebben az évben azonban megtörhet a piac két éve tartó dinamikus növekedése, és a finanszírozásban is új helyzet állhat elő. A Merkantil terveiben újabb 55 ezer gépjármű hitelezése szerepel, ugyanannyi, mint 2003-ban, az Erste-Postabank szerint pedig a piac legfeljebb öt százalékkal bővülhet. Februárban már jelentősen visszaestek az eladások az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Az uniós csatlakozással járó új vám- és adószabályok, illetve a regisztrációs adó mértéke körüli káosz elbizonytalanította a vásárlókat. A telepeken és szalonokban álló autókon most rendkívül kedvező akciókkal igyekeznek túladni az importőrök, gyakran saját autós bankjaikat bevonva. Az eredmény soha nem látott olcsóság a hiteleknél. A teljes hiteldíjmutató (THM) két-három százalék, amely nem tartalmaz kereskedői jutalékot. A svájci frank alapú kölcsönök ugyan csak korlátozott ideig kaphatók, mégis felforgathatják az autós hitelpiacot - írja a Magyar Hírlap.

Egyre többen nem tudják fizetni a részleteket

Kolosváry Ádám, a Merkantil Bank vezérigazgatója elmondta, hogy a mind könnyebben megvásárolható autók egy részét olyan vásárlók veszi meg, akiknek erre igazából nem volna lehetőségük. A Merkantilnál például a 2002-es 1,17 százalék után tavaly már a teljes hitelezett autóállomány 1,51 százalékát, 1956 autót kellett visszavenniük - írja pénteki számában a Napi Gazdaság.