Továbbra is drága a sztrádaépítés

Vágólapra másolva!
A kihirdetett közbeszerzési végeredmény szerint az M7-es autópálya Zamárdi és Balatonszárszó közötti része kilométerenként 2,88 milliárd forintért épül, míg az M0-s soron következő szakasza 2,66 milliárdért. Ez eléri a német és a brit árszintet, noha szakértők szerint az ilyen építkezések indokolt hazai átlagára 2 milliárd forint körül van - írja a Világgazdaság.
Vágólapra másolva!

Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya Rt. szóvivője szerint nem túlzóak az árak, a két szakasz különleges műszaki követelményei indokolják a felárat. A Balaton-parti pálya lápra épül, és - a fenti kalkulációban már nem szereplő, két 39 milliárdos völgyhíd mellett - egy kisebb hidat és 13 egyéb műtárgyat is építenie kell a kivitelezőnek. Az ugyancsak sok műtárgyat tartalmazó és különösen nagy teherbírású burkolattal készülő M0-s 2,66 milliárdos kilométerára alacsonyabb az előző szakasz 2,76 milliárdos átlagáránál.

A mostani árakat a 2002 végi tenderbontás ajánlataival vethetjük össze: akkor az M3-as 1,4 milliárdból épült tovább, míg az M7-es egységnyi hossza 3,2 milliárdért. A Vegyépszer 2002 elején 1,5-2,2 milliárdot kért kilométerenként, s Horvátországban a viaduktokkal tarkított sztrádák olcsóbban - jellemzően kétmilliárd alatt - készülnek, mint a hazai pályák - írja a Világgazdaság.