Tovább csökkent a napilapok olvasótábora

Vágólapra másolva!
Az összes országos terjesztésű politikai napilap értékesített példányszáma csökkent az idei első negyedévben az előző év azonos időszakához képest - derül ki a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség legfrissebb adataiból. A legtöbb példányban értékesített Story magazin eladásai tovább nőttek, a bulvárpiacon pedig megállíthatatlannak tűnik a Blikk. A vizsgált időszakban a legnagyobb internetes hírportálok látogatottsága kiemelkedően növekedett.
Vágólapra másolva!

Kivétel nélkül az összes országos napilap értékesített példányszáma csökkent az év első három hónapjában. A Népszabadság esetében a visszaesés 12 százalékos éves szinten, negyedéves szinten pedig közel 4 százalékos. A Magyar Nemzet eladásai éves szinten 4 százalékkal csökkentek, az előző negyedhez képest a visszaesés 1 százalékos. Magyar Hírlapból az előző évhez képest 20 százalékkal kevesebb fogyott (negyedéves szinten a csökkenés 10 százalékos), míg a Népszava összes értékesített példányszáma éves szinten 11, negyedéves szinten 5 százalékkal mérséklődött.

A Blikk szárnyalása ugyanakkor töretlen. 2004 első negyedévében átlagosan 256 065 példányt adtak el belőle naponta, ami az előző év azonos időszakához képest 14 százalékos növekedést jelent. Az előző negyedhez képest a bővülés mintegy 8 százalékos.

A regionális napilapoknak, úgy tűnik, stabilabb olvasóbázisuk van, mivel az értékesített példányszámok gyakorlatilag nem változtak. Az Észak-Magyarországból 49 ezer, a Kelet-Magyarországból mintegy 55 ezer, a Kisalföldből pedig több mint 78 ezer példányt adtak el átlagosan naponta.

A gazdasági és politikai hetilapok sem kerülték el az országos napilapok sorsát, mivel ezeket is egyre kevesebben olvassák. A HVG összesen értékesített példányszáma éves szinten közel 10 százalékkal, a Figyelőé 3 százalékkal, a 168 Óráé 15 százalékkal, míg a Heti Válaszé 39 százalékkal csökkent az első negyedévben.

Legtöbben továbbra is a Story magazint vásárolják. Az első három hónapban 387 490 darabot vettek belőle hetente átlagosan, ami mintegy 2 százalékos bővülést jelent az előző év azonos időszakában eladott 379 745-höz képest. Az azonos főszerkesztő által jegyzett Best magazin szintén jó negyedévet tudhat maga mögött, hiszen eladott példányainak száma átlagosan hetente 192 791-re nőtt, ami éves szinten 14 százalékos bővülés - derül ki a Matesz adataiból.

A lapok összesen értékesített példányszáma, megjelenésenkénti átlag:

Lap neve

2004. 1. negyedév

2003. 1. negyedév

Blikk

256 065

224 120

Népszabadság

163 499

184 027

Magyar Hírlap

28 741

36 331

Magyar Nemzet

78 503

81 426

Népszava

26 591

29 769

Észak-Magyarország

49 070

48 098

Kelet-Magyarország

55 642

54 956

Kisalföld

78 513

78 261

HVG

97 898

107 902

Figyelő

14 958

15 500

168 Óra

34 143

39 638

Heti Válasz

15 671

25 439

Story

387 490

379 745

Best

192 791

168 540

Forrás: Matesz

Ajándék az előfizetőknek

Egyre nehezebb előfizetőket megnyerni, ezért a lapok leadtak eddigi terveikből, és már a fél- és negyedéves előfizetéseket is megbecsülik - mondta a Kreatívnak Hivatal Péter, a HVG marketingigazgatója, egyben a Direkt Marketing Szövetség elnöke. Az előfizetések megtartására minden lapnak más-más receptje van.

Holovács Annamária, a Ringier kiadó tulajdonában lévő Magyar Hírlap, Tina, Bravo újságok marketingigazgatója szerint az emberek imádnak ajándékot kapni, és egy jól eltalált ajándék az előfizetés mellé igencsak megdobja az érdeklődők számát, míg a kiadónak alig pár száz forintjába kerül fejenként.

A legnehezebb helyzetben azok a sajtótermékek vannak, amelyek nem klasszikusan előfizetői lapok. Ilyenek elsősorban a bulvárlapok és a sportújságok, még akkor is, ha azokat az olvasó akár minden nap megveszi, de szeretne ő dönteni arról, hogy ezt megteszi-e. Őket kizárólag a kiadványon keresztül lehet megfogni, úgynevezett tesztolvasási akciókkal.

Előfizetések szempontjából a politikai napilapok sincsenek könnyű helyzetben. Azt az olvasót, akiben nem alakult ki olyan mértékű kötődés egy napilaphoz, hogy elő is fizessen rá, rettenetesen nehéz megszólítani - mondta a Kreatívnak a Népszava terjesztési igazgatója.