Tízezer milliárdos fejlesztés 2007-2013 között

Magyarország 2007 és 2013 között mintegy 6 ezer milliárd forintnyi uniós támogatást hívhat le, a nemzeti önrésszel együtt így 10 ezer milliárd forint értékű infrastruktúra-fejlesztés valósulhat meg - mondta Baráth Etele, a Nemzeti Fejlesztési Hivatalt felügyelő politikai államtitkár.

Az összeg, 10 ezer milliárd forint (vagyis tízbillió forint: 10 000 000 000 000 Ft - a szerk.) nyolcszorosa a 2004 és 2006 között, az I. Nemzeti Fejlesztési Tervre (NFT) fordítható összegnek, mondta az államtitkár. Készül a II. NFT, melynek első átfogó koncepciója ez év végén kerül az Országgyűlés elé, mondta Baráth Etele. A tervezetet a jövő év közepén kell az unióhoz benyújtani, míg a fejlesztések operatív programokra bontását 2005 végére kell kidolgozni.

Magyarország tavaly mintegy 240 millió euró (60 milliárd forint) uniós támogatást használt fel, míg az idén 840 millió euró (210 milliárd forint) áll rendelkezésre, ám várhatóan ennek csak 30 százalékát hívják le, mondta Baráth Etele. 2007-re az uniós támogatás az idei négyszeresére, 3,2 milliárd euróra emelkedik, míg 2013-ban - az uniós költségvetési ciklus utolsó évében - már 4 milliárd eurót hívhat le az ország a közösségtől. Ám akkor ez az összeg a korábbi évekből áthúzódó támogatással elérheti az 5 milliárd eurót.

Kedvező fejlődési lehetőségek a betongyártók számára

Baráth Etele a Magyar Betonszövetség budapesti konferenciáján beszélve Írország példáját említette, amelynek gazdasága csak az 1973-as csatlakozást követő tíz év múlva lett sikeres, mikor már beértek az uniós fejlesztések. Írország példája azzal a tapasztalattal is szolgál Magyarország számára, hogy az uniós és nemzeti forrásból származó fejlesztési pénzek felét tette ki az ehhez kapcsolódó beáramló működő tőke összege, mondta Baráth Etele. Az államtitkár szerint ez pedig az építőipari cégek és elsősorban a betongyártók számára rendkívül kedvező fejlődési lehetőséget kínál. Az NFT programjainak jelentős része ugyanis szennyvíztisztító telep, csatorna, hulladéklerakó, vasút és autópálya építését jelenti.

KAPCSOLÓDÓ CIKK