Egyre több fapados megy tönkre

A magas üzemanyagköltségek és az árháború miatt a nem is oly távoli jövőben több fapados légitársaság lesz kénytelen csődöt jelenteni - mondta korábban Michael O'Leary, a Ryanair vezére. Jóslata igen hamar beigazolódott, ugyanis a kisebb diszkont cégek sorra szüntetik meg tevékenységüket. Egy holland felmérés szerint ráadásul a fapados járatoknál a jegyárakon felül túlságosan nagyok a többletköltségek  - írja a Népszabadság.

Idén már több fapados légitársaság szüntette be szolgáltatásait különböző okok miatt, például a brit Air Planet és Duo, illetve az ír SkyNet, Jetgreen és JetMagic cégek. Legutóbb pedig a lutoni repülőtéren működő Now Airlines húzta le a rolót, ráadásul úgy, hogy gyakorlatilag egyetlen gépe sem szállt fel.

A járatok indulását kétszer is el kellett halasztani, a végleges bezárásról pedig azt követően döntöttek, hogy a cég pénzügyi támogatója - egy luxemburgi szindikátus - véglegesen visszavonta tízmillió fontos befektetési ígéretét. A cég eredetileg a többi fapadossal ellentétben előre rögzített fix áron kínálta volna a jegyeket az egyes járatokra.

A kisebb fapadosok mellett a piacvezető társaságok is gondokkal küzdenek, az EasyJet egy hónapon belül másodszor adott ki profitfigyelmeztetést, az ír Ryanair pedig 15 éve először jelentett veszteséget.

Túl sok a többletköltség a fapadosoknál

Eközben a holland fogyasztóvédelmi felügyelőség által készített vizsgálat szerint a fapados társaságok utasainak a meghirdetett árakon felül átlagosan 40 euró többletköltséget kell fizetniük. A felügyelőség 7 fapados és öt nemzeti légitársaság 75 európai járatát vizsgálta, és csupán egyetlen cégnél tapasztalt olyan árakat, amelyekben minden költség szerepelt.

A kutatás szerint a az extra költségek főként olyan járatokon jelentkeznek, amelyek népszerű nyári üdülőhelyekre közlekednek. A barcelonai járatok esetében például a jegyárakon felül 42-60 euró pluszköltséget kell kifizetni. Az egyik jelentős kiadás lehet, hogy a repülőtér túlságosan messze esik a célállomásként megjelölt várostól. Barcelona esetében például a várostól 110 kilométerre lévő Gerona repülőterét használja sok fapados cég, a London Stansted repülőtér pedig messzebb van a fővárostól, mint Cambridge-től, tehát még megtévesztő is az utasok számára - írja szerdai számában a Népszabadság.

KAPCSOLÓDÓ CIKK