Optimistább kis cégek, borúlátóbb nagyok

Vágólapra másolva!
A nagyvállalatok júniusban kissé visszafogottabbak lettek gazdasági kilátásaik megítélését illetően, a kis- és közepes cégek azonban változatlanul optimisták. A háztartások gazdasági közérzete is javult az elmúlt három hónapban - derül ki az Ecostat felméréséből.
Vágólapra másolva!

A kis- és középvállalati konjunktúra-index júniusban 52 százalék volt, szemben az egy hónappal korábbi 50,3, és az egy évvel korábbi 47,6 százalékkal. A száz legnagyobb nagyvállalat TOP-100 konjunktúra-indexe 54 százalék volt a májusi 57, és az egy évvel korábbi 53 százalék után.

A kis- és középvállalati szektor versenyhelyzete a korábbinál kedvezőbb. Piaci pozícióit alapvetően megingató verseny kialakulásától kevesebb vállalkozás, mintegy 25 százalék tart. Működési területén új versenytárs megjelenését is kevesebben feltételezték júniusban (a cégek 39 százaléka). Az Ecostat kimutatása szerint a szektor beruházási szándéka kismértékben gyengült és fél éven belül a cégek 47 százaléka tervez technológiai jellegű fejlesztést.

A belföldi értékesítést tekintve a második félévben javuló értékesítési helyzettel kalkulál minden harmadik vállalkozás, romlásra 22 százalékuk számít. A külpiaci értékesítés bővülését a cégek 24 százaléka várja a korábbi 20 százalékkal szemben.

Júniusban a kis- és középvállalati szektor éves inflációs prognózisa 6,4 százalék volt, 0,4 százalékkal alacsonyabb a májusi előrejelzésnél.

Nőtt a munkaerőpiaci feszültségek erősödésére számítók köre

A Ecostat szerint a magyar nagyvállalatok rövid távú gazdasági várakozásait 2004 második félévére nagyfokú optimizmus jellemzi. A kedvező világgazdasági tendenciák hatására a cégek többsége derűlátón értékeli mind a nemzetgazdaság, mind saját cége fejlődési esélyeit. Ugyanakkor a termelés növelésének lehetőségében visszafogottabbak; a májusi 53 százalék után már csak 41 százalékuk bízik tevékenységének rövid távú bővítésében.

A következő félévben a belföldi kereslet szűkülését feltételezi a cégek több mint egyötöde, szinten maradását minden második nagyvállalat várja. A külpiaci keresletet illetően a vállalatok 61 százaléka változatlan, 10 százalékuk szűkülő igényekkel számol exportpiacain. A májusi 50 százalékkal szemben csak a cégek 29 százaléka feltételezi termékei iránt a külső kereslet bővülését.

A munkaerőpiac megítélése eltér a korábbiaktól a nagyvállalatok körében. Hosszabb idő óta először bővült számottevően (az áprilisi és májusi 12 százalékról 25 százalékra) a munkaerő-piaci feszültségek erősödésére számító nagyvállalatok köre.

Szerintük 2004-ben a fogyasztói árak átlagos növekedése eléri a 6,4 százalékot, ami közel áll az Ecostat 6,7 százalékos inflációs előrejelzéséhez..