Még el sem kezdődött igazán a nyár, a hazai boltok egy része máris elkezdte kiárusítási akcióit. Az üzletek 20-30, de nemritkán 50-70 százalékos kedvezménnyel csábítják a vásárlókat. A kereskedők a rossz időjárással, az éles versennyel vagy a kínai dömpingárukkal magyarázzák a kényszerű akciókat - írja összeállításában a Népszabadság.

A hazai ruházati és cipőboltok idén még az igazi kánikula beköszöntét sem várták meg áraik csökkentésével, bár a korábbi években megfigyelhető volt, hogy az áruházak évről évre korábban kezdték meg akcióikat.

A kereskedők szerint az árcsökkentésekre elsősorban a gyér forgalom ad okot, de vannak olyanok, akik szerint a korai leárazások oka, hogy a piacon meghatározó nagy cégek akciói kezdődtek túlságosan korán, és a kis boltok nem tehetnek mást, mint követik őket. Mások szerint nem a gyenge nyári forgalom, hanem a felgyorsult divat kényszeríti a kereskedőket az akciók indítására.

Horváth András, a Csillag Üzletház Kft. ügyvezető igazgatója szerint öngyilkosság a kereskedők számára a túl korai leárazás, de nem tehetnek mást, mivel ha versenyre akarnak kelni a távol-keleti árukkal, akkor legalább néha olcsóbban kell kínálniuk a portékákat.

Antalffy Gábor, a Kisosz ügyvezető igazgatója a Népszabadságnak elmondta, hogy szerinte a bajok oka, hogy a kereskedők az év elején úgy látták, tovább tart a forgalom növekedése, de a bérkiáramlás visszafogása miatt pont az ellenkezője történt. Az akciókat azok a multinacionális vállalatok kezdték meg, amelyek nem akarták finanszírozni a raktáraikban felhalmozott árukészleteket, és minél előbb szeretnének túladni rajtuk.

Krisán László, a VOSZ kereskedelmi szekciójának vezetője ugyanakkor úgy gondolja, hogy a rossz időjárás miatt mindenképpen elmaradt volna a forgalom a nyáron megszokottól. Az uniós csatlakozás miatti árudömping és a verseny okozta veszteségeket így a kereskedők csak a forgalom növelésével tudják ellensúlyozni, ehhez viszont az árak csökkentésére van szükség - írja a Népszabadság.