Évi egymillióért már hajózhatunk a Dunán

Vágólapra másolva!
Mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki ma Magyarországon motoros jachtot szeretne vásárolni, fenntartani és üzemeltetni. A magas költségek ellenére mégis egyre több a motorcsónak és a jacht a dunai kikötőkben, sőt már sok magyar hajó üzemel az Adriai-tengeren is. Összeállításunkban utánajártunk a hajózáshoz kapcsolódó költségeknek, finanszírozási lehetőségeknek és kedvezményeknek.
Vágólapra másolva!

A motoros hajók vezetéséhez elsőként vezetői engedélyre van szükségünk. A jogosítvány megszerzéséhez szükséges tanfolyamokat ma már több hajózási társaság indít Budapesten és vidéken is március elejétől október végéig. A vizsgázás feltétele a betöltött 18. életév, középfokú végzettség és megfelelő orvosi igazolás megléte.

A tanfolyamok díjai cégenként eltérőek, de általában 50-60 ezer forint közé esik az elméleti és gyakorlati foglalkozások ára, míg a vizsgadíj 8 ezer forint körül van, és a legtöbb helyen 10 százalékos diákkedvezményt is nyújtanak - derül ki a Wiking Yacht Klub honlapján ismertetett adatokból.

A szükséges papírok megszerzése után következhet a jármű megvásárlása. A hazai forgalmazók kínálatában szinte a világ összes nagyobb márkája szerepel, de egyre nagyobb piaca van a használt vízjárműveknek is. Jobb márkájú, néhány éves, kisebb 3-3,5 literes motorral szerelt motorcsónakokat már 3-4 millió forintért lehet vásárolni, a határ pedig a csillagos ég. A megkérdezett szakértők szerint hazai viszonylatban egy 20 millió forint értékű hajó már komolynak számít, de az említett jacht klub honlapján találtunk 30 millió forintért kínált, 3 éves Bavaria típusú hajót is.

A költséges hajóbeszerzés után számos egyéb állandó kiadás terheli a hajós pénztárcáját. A kikötői szolgáltatások eltérő színvonala miatt az egyes tételek különböző árúak a balatoni és a dunai jachtkikötők esetében is. Az újpesti kikötőben működő Albatrosz Jacht Klub munkatársa, Csuri Károly az [origo]-nak elmondta, hogy egy kisebb méretű - 6 méter hosszúságú - hajónak a havi tárolási költsége 40 ezer forint, ami a márciustól október végéig tartó szezon egészére 320 ezer forintra jön ki. Ugyanez a költség egy vidéki kikötő esetében havi 20-25 ezer forint. Az Albatrosznál a téliesítésért és a szezon eleji beüzemelésért 30-35 ezer forintot kell fizetni, a hajó kiemelése - nem daruval, hanem sólyapályán - 3 ezer forintba kerül, a téli tárolás őrzött helyen pedig havi 10 ezer forintjába kerül a tulajdonosnak.

Wiking Yacht Klubhttp://www.wiking.huAlbatrosz Yacht Klubhttp://www.albatrosz.huHárosi Yacht Clubhttp://www.harosiyachtklub.hu

Az Árpád-híd budai hídfőjénél lévő Wiking Yacht Klubban egy szintén 6 méteres hajó szezonbeli - az április 1-jétől október 31-ig tartó időszakra vonatkozó - tárolási díja havonta 43 200 forint plusz áfa. A téli időszakban az utánfutós tárolás 128 ezer forintba, a daruzás pedig 15 500 forintba kerül áfa nélkül. A teljes nyári szezon előre egy összegben történő kifizetése esetén 15 százalékos kedvezményt biztosít a cég, ha pedig az egész éves díjat akarjuk egy összegben kifizetni a szezon elején, akkor 15 százalékos kedvezmény jár a nyári díjból, 10 százalékos pedig a téliből.

A legtöbb dunai kikötőben a fenti szolgáltatásokon kívül lehetőség van a hajók szervízelésére, bérlésre és szállíttatásra is. A hajók tankolására alkalmas benzinkútból is egyre több található a Duna mentén Esztergomtól Bajáig. Budapesten három helyen tankolhatják meg járművüket a hajótulajdonosok, az újpesti öbölben, az Árpád-hídnál és a Hárosi-öbölben a Hárosi Yacht Klubban, a Tiszán pedig Tiszalöknél és a Tisza-tavon van benzinkút hajók részére.

A balatoni kikötőkben is lehetőség van motoros hajók tárolására, de a szakértők egybehangzó véleménye, hogy a tó környékén lévő kikötők szolgáltatásainak színvonala nagyon eltérő, és a kínálat messze elmarad például a horvátországi kikötőkben általánosnak mondható színvonaltól. Csuri Károly elmondta, hogy a szolgáltatásoktól függően a balatoni kikötőhelyek 150-300 ezer forintba kerülnek.