A magyar állam és az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. külföldi tulajdonosai kedden aláírták az M5-ös autópálya építéséről és üzemeltetéséről szóló koncessziós szerződés módosítását, miután hétfőn az Országgyűlés többsége azt jóváhagyta.

Az elmúlt napokban sikerült kialkudni, hogy a Kiskunfélegyháza-Szeged közötti autópálya-szakasz megépítése után 2006. január 1-jétől 2030-ig a magyar állam által fizetendő rendelkezésre állási díj évente 92,5 millió euró (mintegy 23 milliárd forint) legyen a korábbi 106 millió euró (27 milliárd forint) helyett - mondta Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter.

Így az állam rendelkezésre állási díj címén huszonöt év alatt nominálisan mintegy 575 milliárd forintot fizet ki az AKA Rt.-nek, ami jelen értéken 209 milliárd forintot tesz ki, mondta a miniszter.

Megszűnt a magyar állam garanciavállalása

A miniszter elmondta: az AKA Rt. aláírt a számára korábban hitelező négy pénzintézettel egy 750 millió euróra (190 milliárd forintra) vonatkozó hitelszerződést is. Ezzel a magyar államnak megszűnt a korábban fennálló 500 millió eurós garanciavállalása arra a hitelre amit még a koncesszor vett fel a 90-es évek közepén és finanszírozta belőle az M5-ös I. szakaszának építését.

A négy hitelező pénzintézet az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, a CIB, az Espiritos Santos és a Westdeutsche Landesbank. Ezzel az M5-ös projekt visszakerül a magánszféra befolyása alá és elkezdődik egy új fejezet az autópálya történetében, ami kedvező az adófizetőknek és biztosítja annak továbbépítését is - mondta Csillag István.