Bankválasztásnál leginkább a budapestiek és diplomások követik a hagyományokat, legkevésbé pedig a községekben élők, mivel legtöbbjük számára az fontos, hogy bankjuk közel legyen a lakóhelyükhöz.
Amíg a közelség a lakóhelyhez a banki ügyfelek átlagosan 29 százaléka számára játszik fontos szerepet, addig jóval magasabb ez az arány a falun lakók, havi nettó 60 000 forintnál kisebb jövedelemmel rendelkező háztartásban élők, valamint a nyolc általánost vagy kevesebbet végzettek között.
A korábban harmadik leggyakoribb kritérium, a megbízhatóság most negyedik a rangsorban, 16 százalékos említéssel. Erre különösen a havi nettó 140 000 forintnál magasabb jövedelmű háztartásban élők fektetnek nagy súlyt, valamint tehetős idősebbek.
Barátok és kollégák ajánlása motiválja a banki ügyfelek 13 százalékát, főként a 30 évesnél fiatalabbakat és a megyeszékhelyeken élőket. Sőt, a megyeszékhelyeken lakó megkérdezettek számára a hagyomány és a munkáltató ajánlása után ez a harmadik legelterjedtebb szempont.
A vonzó ajánlatok különösen arra a fiatal fogyasztói csoportra hatnak, amelynek tagjai gépkocsira és az aranytartalék megteremtésére gyűjtenek. Stabil jólétükhöz keresik az igényes szolgáltatásokat nyújtó pénzintézetet. Kimondottan a jó kondíciókat a legnagyobb megtakarítással, intenzív banki kapcsolatokkal rendelkező, tájékozott ügyfelek keresik - derül ki a GfK felméréséből.
Táblázat. A fő pénzintézet kiválasztási szempontjainak változása a banki ügyfelek körében, 2001 és 2004 között. A válaszadók százalékában. (Egy válaszadó több tényezőt is megnevezhetett.)
Szempont | 2001. I. negyedév | 2004. II. negyedév |
Hagyomány | 36 | 34 |
Közel van a lakóhelyhez | 32 | 29 |
Munkáltató ajánlása | 20 | 17 |
Kiemelkedő megbízhatóság | 21 | 16 |
Barátok, kollégák ajánlása | 11 | 13 |
Nagyon vonzó ajánlat | 15 | 12 |
Jó kondíciókat kínált | 8 | 9 |
Közel van a munkahelyhez | 11 | 7 |
A hitel miatt | 4 | 7 |
Forrás: GfK Piackutató Intézet