Szökőár: a gazdasági kár viszonylag kicsi

2004.12.30. 8:10

Annak ellenére, hogy a múlt vasárnapi szökőár áldozatainak száma az eddigi adatok szerint már mintegy nyolcvanezer, az általa okozott gazdasági károk ehhez képest csekélynek tűnnek. A hazai utaztató cégeket várhatóan súlyosan érinti majd a kialakult helyzet; a téli szezon legkedveltebb helyeit érintette a katasztrófa, mely mintegy egymilliárd forintos árualapot jelent - írja a Világgazdaság.

A turisták akár már heteken belül elkezdhetnek visszaszállingózni a szökőár sújtotta térségbe, az idegenforgalmi infrastruktúra egésze pedig néhány hónapon belül nagymértékben regenerálódni fog - véli a brit utazási irodák szövetségének vezetője. A tőzsdéket a pusztításnak kitett országokban sem rázták meg a károk mértékéről szóló jelentések, egyedül a különlegesen nagy veszteséget elszenvedő Srí Lankán estek kisebb mértékben a jegyzések.

A mentés jelenlegi fázisában még a segélyek dominálnak, amelyek összegét a Bloomberg - az eddigi felajánlásokat összesítve - 102 millió dollárra becsüli. Néhány héten belül már elkezdődhetnek a helyreállítási munkák. A térség kormányai a belső erőforrások átcsoportosításával a közlekedési infrastruktúra és a vízellátás helyreállítására, a turizmus egészségügyi feltételeinek megteremtésére koncentrálnak.

A thaiföldi turisztikai felügyelet szerint három hónapon belül az ottani károk 70 százalékát helyre lehet állítani. Egy - a brit The Independent által idézett - gazdasági tanácsadó cég szerint a katasztrófa a 2005-ös thai GDP-ből csak 0,5 százaléknyi hányadot fog törölni, Indonéziában pedig csak 0,2 százaléknyit.

Szorítóban a hazai utaztató cégek

A hazai utazási irodák többsége kártalanítja távol-keleti útjukat a katasztrófahelyzet miatt lemondó ügyfeleket. Igaz, vannak olyan irodák is, amelyek erre nem hajlandóak. Durva becslés szerint egy-egy utas kártalanítása átlagosan hatszázezer forintjába kerül a katasztrófa által sújtott távol-keleti üdülőhelyekre utaztató hazai cégeknek. Helyzetüket súlyosbítja, hogy alacsony, tíz százalék körüli árréssel dolgoznak, és anyagilag sem olyan erősek, hogy e tetemes összeget következmények nélkül kifizethessék.

A Világgazdaság által megkérdezett utazásszervezők közül a teljes kártalanítást az OTP Travel és az IBUSZ Utazási Irodák Kft. vállalta. Az IBUSZ az ügyfelekre bízza a döntést, hogy befizetett pénzüket adják-e vissza, vagy más úthoz használják fel az összeget. Az OTP Travelnél a teljes kártalanítás a december 31-éig lemondott utak esetében érvényes. A Chemol Travel minimális költséglevonással, de teljes körűen kártalanítja utasait. A többi utaztató cég attól függően kártalanít, hogy mennyi pénzt tud visszaszerezni hazai és külföldi partnereitől.

A Magyar Utazásszervezők és Utazáskövetítők Szövetségének szóvivőjeként Simon András úgy nyilatkozott, hogy az érintettek többsége valamilyen módon részben vagy egészben kártalanítja utasait. Ugyanakkor van több olyan utazási iroda is, amely jogszerűen ugyan, de nem térít vissza semmit a befizetett utazásból.

Jónak ígérkezett egyébként az idei téli charterszezon, amit az is jelez, hogy az utazásszervező irodák többsége átlagosan mintegy húsz százalékkal bővítette kínálatát. Az utak között többségben vannak a távol-keleti üdülőhelyek, amelyek a tíz érintett utaztató kínálatában a hárommilliárdra tehető egzotikus piacból mintegy egymilliárd forintos árualapot jelent - írja csütörtöki számában a Világgazdaság.

KAPCSOLÓDÓ CIKK