Javult a német fogyasztói bizalom

2005.03.30. 12:24

Németországban áprilisra tovább javul a fogyasztói bizalom, de a rekord-munkanélküliség visszaveti a jövedelmi várakozásokat, és kockázatot jelent a gazdasági élénkülésre nézve - tette közzé szerdán GfK piackutató intézet legújabb felmérésének eredményét.

Az előretekintő GfK fogyasztói hangulatindex áprilisra a vártnál magasabb, 5,2 pontra emelkedett a márciusi felfelé módosított 4,9 pontról. A fogyasztói hangulatindex ezzel az egymást követő hetedik hónapja nőtt. Elemzők az áprilisi adatra 4,8 pontot vártak.

A kétezer lakos megkérdezése alapján végzett vizsgálatban a fogyasztók azt állították, hogy készek drágább cikkeket, például autót, lakberendezési tárgyakat vásárolni. Ugyanakkor az elemzők szerint a fogyasztói hangulat és a magánfogyasztás kapcsolata meglehetősen laza, és mivel a magas munkanélküliség miatt a jövedelmi kilátások sem túl jók az idén a magánfogysztást is meglehetősen gyenge szinten várják.

A német gazdaság tavalyi küzdelmét a GDP százalékpontjaiért elsősorban a gyenge lakossági fogyasztás nehezítette. A német gazdasági élénkülés kilátásai az idén sem túl fényesek, a gazdaságkutató intézetek az utóbbi időben egyre másra módosították lefelé idei növekedési előrejelzéseiket. Jelenleg a kormány hivatalos várakozása még mindig 1,6 százalék, de a nagy gazdaságkutatók előrejelzései már csak 1,0-0,6 százalék között szóródnak. Tavaly 1,6 százalékkal nőtt a német GDP.