Dráguló sztrádamatrica változatlan áron

Vágólapra másolva!
Jövőre az autósoknak nem kell többet fizetniük a sztrádamatricákért. A tervezett áremelést ugyanis kompenzálja az áfa csökkentése.
Vágólapra másolva!

A tervek szerint jövőre az autósoknak nem kell többet fizetniük a sztrádamatricákért, ám ez a gyakorlatban mégis áremelést jelent - tudta meg a Népszabadság. A gazdasági tárca azt tervezi, hogy január elsejétől nem változtat a sztrádadíjak többségén.

A lap információi szerint Kóka János az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. javaslata alapján már el is rendelte, hogy jövőre minden ugyanolyan maradjon, mint az idén. Ez úgy valósulna meg, hogy a januári áfacsökkentést azzal nagyjából azonos díjemeléssel ellentételezik, így a matricák nettó ára emelkedik, a bruttó összeg viszont nem.

Ezzel a szaktárca a bővülő sztrádahálózatra hivatkozva tulajdonképpen lenyeli az áfacsökkentés hatását, és nem adja azt át a fogyasztóknak. A másik oldalról szemlélve mindez az áfa nélküli (nettó) ár 4,1 százalékos növelését eredményezi. Azoknak, akik el tudják számolni a matricák díját - például a fuvarozók -, ez közvetlen veszteséget jelent. A lakosság számára pedig azt, hogy az áfacsökkentés ellenére az autópályadíj ugyanannyiba kerül majd, mint az idén, és marad a négynapos matrica is.

Az ÁAK Rt. minden évben megpróbálkozott a népszerű, az árakat meghagyó intézkedéssel. Eddig azonban nem sikerült elfogadtatni az elképzeléseket: a matricák ára évről évre jelentősen emelkedett. Az idén átlagosan 15 százalékkal nőtt az ár. Az indok az M5-ös 2004-es rendszerbe kapcsolódása volt, amely jelentősen megemelte a vignettával használható utak hosszát. Tavaly a személygépkocsival közlekedőktől 5,5 százalékkal kértek el többet a 2002-esnél.

A "változatlan", mégis 4,1 százalékkal dráguló autópályadíj ismételten a várható inflációnál nagyobb emelést takar, ami ismét csak a használható szakaszok gyarapodásával indokolható. Az erre épülő érvrendszer szerint a matricák ára (az inflációt nem számolva) januártól akár tíz százalékkal is nőhetne, arányaiban ennyivel bővül ugyanis az idén a díjas sztrádahálózat.

Az év elején 474 kilométernyi sztrádára voltak érvényesek a matricák. Az M7-es Balatonszárszó és Ordacsehi közti, mintegy húsz kilométerének átadása alig négy százalékkal növelte a hálózat hosszát. Ráadásul e szakasz kényelmetlen szépséghibája, hogy mindkét vége lényegében a pusztába fut, és az autósok kénytelenek viszszatérni a megszokott 7-es főútra. A díjas pályahálózatot nem növeli, de az idén télen azért mégis elkészül az M0-ás következő 13 kilométere az M5-ös és a 4-es főút között. A fizetőpályák hosszát az M5-ös Kiskunfélegyházát Szegeddel összekötő szakasza dobja meg igazán, amely 49 kilométer.

Ha a kormány úgy határozna, hogy ezeknek az autópályáknak a hálózatba kapcsolásáért is pénzt kér, a matricák ára tíz százalék körül emelkedne - ami forintban kifejezve szerény mértékűnek mondható. Így például a személygépkocsik négynapos címkéje az idegenforgalmi szezonon kívül a jelenlegi 1120 helyett akár 1200 forint is lehetne, míg a május elsejétől szeptember 30-ig tartó időszakban 1460 forint helyett 1550 forintért lenne kapható. Az éves matricáért ugyanakkor 35 ezer forint helyett hozzávetőleg 37 ezer forintot kellene majd fizetniük a személyautókkal közlekedőknek.

Az ÁAK Rt. megerősítette: a nettó ár emelkedik, a bruttó ár marad

Kedd délelőtt folyamán az Állami Autópályakezelő (ÁAK) Rt. szóvivője, Winkler-Virág András megerősítette a Népszabadság értesülését, miszerint az autópálya-matricák bruttó ára valószínűleg nem változik jövőre, a nettó ár viszont emelkedik.

Az ÁAK az árakat megszabó Gazdasági és Közlekedési Minisztérium számára több javaslatot is kidolgozott, amelyek egyeztetése jelenleg is zajlik - közölte a szóvivő. A legvalószínűbb verzió szerint a sztrádamatricák nettó ára a jövő évi áfa-kulcs csökkenésének mértékével emelkedne úgy, hogy a bruttó ár nem változna.