Büdzsé 2006: vitában az Európai Bizottsággal

2005.11.17. 14:30

Az Európai Bizottság a magyar államháztartási hiány és adósság növekedését jósolja. Veres János kitart a konergencia-program teljesíthetősége mellett; míg Almunia pénzügyi biztos megerősítette, az uniós támogatás felfüggesztésének lehetősége létezik.

A testület mind a 25 tagországra, illetve az unió egészére közzétette prognózisát: eszerint uniós szinten az idei 1,5-ről két év alatt 2,4 százalékkal emelkedhet a gazdasági növekedés üteme, az infláció az idei 2,3 százalékról 2007-re 1,9 százalékra csökkenhet. A munkanélküliségi ráta a tavalyi 9 százalékos csúcs után uniós átlagban 2007-re 8,1 százalékra eshet vissza. A 25 országban átlagban idén 2,7 százalék körül várható az államháztartás hiánya, míg a belső államadósság 64,1 százalék lehet.

Magyarországon a belső adósság az előrejelzés szerint 2007-ben a GDP-hez viszonyítva 59,2 százalék lehet, kevesebb mint egy százalékra a 60 százalékos euróalkalmazási kritériumtól. Az idén 57,2, jövőre 58 százalékra várja az adósságot a bizottság.

A Magyarországról szóló szöveges előrejelzés szerint a gazdasági növekedésben az idei első negyedévben megtorpanás állt be, majd a bővülés a második negyedévben jelentősen, éves szinten 4,1 százalékra emelkedett, az év egészére pedig 3,7 százalék körül várható. Jövőre és 2007-ben egyaránt 3,9 százalékos GDP-bővülést prognosztizál a bizottság, amely szerint a növekedés elsősorban a stabil keresleti és exportfeltételeknek köszönhető.

Kedvező a növekedés összetétele is: azt élénk beruházási tevékenység segíti, javulnak a külső keresleti feltételek, és mérséklődik a fogyasztás növekedése. A költséges autópálya-építéseknek a beruházások nyertesei lesznek. Import oldalon a következő két évben növekedés várható a GDP 0,5 százalékára rúgó katonai kiadások nyomán.

A foglalkoztatás a brüsszeli prognózis szerint jövőre 0,5 százalékkal, 2007-ben ennél kicsit kevesebbel nő. Enyhülni fog a reálbérek növekedése is. A stagnáló munkaerő-kereslet miatt a munkanélküliség növekedésére, illetve később csekély lanyhulására kell számítani: a prognózis szerint a tavalyi 6-ról idén 7 százalékra nő a munkanélküliségi arány, majd jövőre 6,9, 2007-re 6,7 százalékra mérséklődik.

A fogyasztói árak növekedése jelentősen csökken, a tavalyi 6,8 után idén 3,7, jövőre 2 százalékos infláció várható, bár a ráta 2007-ben ismét elérheti a 3 százalékot.

Az államháztartási deficitadatokat a jelentés szerint "a rendszeres utólagos felkerekítéses felülvizsgálat jellemezte, statisztikai átminősítések miatt". A tavalyi deficitet a 13. havi fizetések könyvelésének átminősítése miatt 4,5-ről 5,4 százalékra módosították.

Az idei hiány pedig még a magasabb tavalyi értéket figyelembe véve is emelkedik. Az idén 3,6 százalékra tervezett hiánycél helyett - az év első felében tett korrekciós lépések dacára - a deficit várhatóan meghaladja a 6 százalékot, és a cél immár negyedik egymást követő éve nem teljesül.

Az eltérés fő oka a jelentés szerint a közel a GDP értékének 2 százalékát kitevő autópálya-eladás, amely nem csökkenti az államháztartási hiányt. A hatóságok további összesen 0,5 százaléknyi kiadásnövekedést, illetve bevételcsökkentést is jeleztek, anélkül, hogy korrekciós intézkedésekről döntöttek volna - így Brüsszel.

A jövő évi költségvetés-tervezet a bizottság ismeretei szerint a GDP 4,7 százalékát elérő deficitet prognosztizál, szemben a tavaly decemberben beadott konvergenciaprogramban szereplő 2,9 százalékkal, és nem veszi figyelembe a katonai repülőgépek szállításának költségelszámolását. A bizottság előrejelzése szerint a hiány jövőre 6,7 százalék lehet.

A büdzsétervezetből "hiányoznak a kiadások csökkentését célzó fontos szerkezeti reformok", miközben a szöveg a GDP mintegy egy százalékára rúgó adóbevétel-csökkenést irányoz elő. A 2007-es makrogazdasági környezetet illetően nem terveznek jelentős változásokat - áll a jelentésben.

A bizottság szerint a 2006-os és 2007-es deficitszámításban 0,5-0,5 százalékos növekedést eredményez a repülővásárlással kapcsolatos elszámolás, míg a körülbelül a GDP egy százalékára rúgó, új állami-magán autópálya-beruházások csökkenteni fogják a hiányt.

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK