Megszűnik a hagyományos telefonálás

2005.11.24. 7:41

A hagyományos kapcsolt vonali telefonálás 6-7 év elteltével meg fog szűnni - véli Straub Elek, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója, aki szerint a távközlési iparág ennek ellenére vállalható jövőképpel rendelkezik, így érdemes e cég részvényei közül befektetési céllal válogatni.

- Ön, mint az egyik legnagyobb tőzsdei cég vezetője a Budapesti Értéktőzsde kampányában ösztönöz nagyobb tőzsdei aktivitásra. Miért vállalta ezt a szerepet?

- Két éve dolgozom együtt a tőzsde vezetésével és jó néhány tőzsdei és nem tőzsdei vállalat vezetőjével egy alapítványban, amelyiknek az a kimondott célja, hogy az öngondoskodás fontosságára felhívja a nagyközönség figyelmét. Azért veszek részt a kampányban, mert a mai világban nagyon fontos, hogy az emberek fiatal koruktól kezdve megszokják, hogy feladatuk saját maguk jövőjéről anyagi értelemben is gondoskodni. Már fiatal korában arra kell gondolnia mindenkinek, ahogy amikor az élet nagy fordulópontjaihoz ér, például a házassághoz, vagy egy gyerek születéséhez, vagy akár a nyugdíjazáshoz, akkor hogyan tud az anyagi feladatokkal megbirkózni. Mindezt akkor, amikor még messze van minden és aránylag egyszerűen el lehetne költeni a megkeresett pénzt. Az öngondoskodás fogalmától gyors logikai út vezet a részvényekhez, a befektetéshez. Hiszen az egyik fontos eszköze az öngondoskodásnak az, ha a megtakarításaim egy átgondolt részét részvényekbe fektetem. Nyilván ezért is vállalta fel a tőzsde ezt a feladatot. Mint egy olyan vállalat vezetőjének, melynek részvényei a tőzsdén vannak, nagyon fontos, hogy a befektetői kultúra javuljon Magyarországon, valamint az, hogy az emberek egyszerűen tudják kezelni ezt az eszközt.

- Mire hívná fel a figyelmet mielőtt valaki részvényeket kezd vásárolni?

- A tőzsdei befektetés csak látszólag egyszerű. Különösen akkor tűnik annak, amikor a tőzsde megállíthatatlanul megy fölfelé. Mindenki szereti ezt az időszakot, de akik már idősebbek, azok már átélték legalább egyszer, hogy a tőzsdei út lefelé is vezethet. Az ilyen helyzeteknek a kezelését, és általában a helyes döntések meghozatalát is támogatná az alapítvány, és ehhez kapcsolódik a BÉT direkt kampánya, mely kifejezetten a tőzsdei aktivitást szeretné javítani. Egyébként utóbbi elsősorban nem a befektetőknek szól, hanem a vállatokat célozza meg azzal, miért is érdemes nekik a tőzsdére menni, és ezzel a tőzsdei kínálatot bővíteni.

- Milyen szempontok alapján érdemes részvényt választani?

- A hosszú távú befektetéseknél az egyik fontos szempont, hogy egy olyan iparágban lévő vállalatot, és annak részvényét válasszunk ki, mely vállalható jövőképpel rendelkezik. Az információtechnika korszakában élünk. Nem lehet elképzelni sem a mai világot, de különösen nem a jövő világát azon szolgáltatások nélkül, melyeket a Magyar Telekom-csoport nyújt. Összességében megfontolt választásnak tartom, ha valaki távközlésbe fekteti pénzét, illetve annak egy részét. Sok távközlési vállalat részvényei között lehet választani, és nem csak a magyar tőzsdén. A Magyar Telekom esetében fontos szempont lehet az, hogy egy stabil, megbízható teljesítményt nyújtó vállalatról van szó, melynek piaci részesedése jelentős. Emellett megvan bennünk a megújulás képessége, ami ebben a szakmában nagyon fontos. Nagyon gyorsan változik ugyanis a technológia, gyorsan változnak a piaci igények, melyeket követni kell. A Magyar Telekom két-három évvel ezelőtt rálépett egy pályára, melyben részben magyarországi, részben a nemzetközi növekedés is benne van. Mindkét területen sikerült akvizíciókon keresztül is teljesítményünket növelni.

- Várhatók további akvizíciók a következő egy-két évben?

- A magyar vállalatok közül a harmadik legnagyobb külföldi befektetési portfolióval rendelkezünk, amit pedig a befektetett összeget illeti, a második-harmadik helyen állunk az OTP-vel. Elég jelentős tehát az, amit már eddig is befektettünk külföldön. És természetesen folyamatosan figyeljük a piacot, látunk továbbra is lehetőségeket a Balkánon, illetve Dél-Kelet-Európában. Ezekre amint lehetőség nyílik, azonnal rácsapunk. Az a nagyon erős pénztermelő képesség, ami jellemez bennünket, lehetővé teszi egyrészről a tartós osztalékfizetést, másrészt a jó befektetéseket véghezvitelét.

- Ez azt jelenti, hogy a jövőben is lehet osztalékpapírként gondolni a Magyar Telekomra?

- Azt látom a többi távközlési vállalatnál is, hogy a megtermelt pénz felhasználási lehetőségei között kiemelt helye van az osztaléknak. Négy-öt évvel ezelőtt, amikor a technológia változása miatt a mobilszolgáltatások felfutottak, a beruházási színvonal is nagyon magas volt, így az osztalék nem szerepelt a prioritások között. Mára ez a helyzet megváltozott, a befektetők elvárják a tartós osztalékfizetését. Emellett elképzelhető nagyon kivételes helyzetben, amikor egy vállalat jelentős befektetést visz véghez, hogy átmenetileg csökken az osztalékfizetés színvonala. De ez csak azzal a reménnyel képzelhető el, hogy rövid időn belül az osztalékfizetés rendszeressége visszaáll.

- Az elmúlt két gyorsjelentés pozitív meglepetéseket hozott. Mi várható a következő negyedéves jelentésben?

- Új stratégiánkat 14-15 hónapja hirdettük meg, az azt megelőző másfél-két évben ugyanis éreztük, hogy a korábbi növekedési lehetőségek kimerültek. Ez a stratégia hozza meg most a gyümölcseit. Az első fontos feladat a hatékonyság növelése, a másik a nemzetközi terjeszkedés. Tavasszal vásároltuk meg például a Telekom Montenegrót, s bár a cég nem nagyméretű, az elemzők láthatóan mégis értékelik azt a néhány százalékot, amely megjelenik az akvizíció hatására az árbevételben. Végül meghirdettünk egy harmadik irány is: ez a csoporton belüli szinergiák kihasználása. Egy hónapja jelentettük be a T-Mobile Magyarország Rt. és Magyar Telekom Rt. összevonását, amely igazi nagyságrendi eredményt fog hozni ezen a területen.

Fotó: Fábián Évi
"A T-Online-nal a közeledés korábban elindul, mint a T-Mobile-lal."

- Az ügyfelek a két cég összeolvadásából mit érzékelnek majd?

- Az ügyfelek rövidesen olyan ajánlatokkal, szolgáltatás-csomagokkal találkoznak majd, ahol mobil- és vezetékes szolgáltatás együtt szerepel. A cél, hogy olyan kombinációban lehessen szolgáltatást igényelni, mely a legjobban illeszkedik az egyén, a család felhasználási szokásaihoz. Ma egy tipikus családban van vezetékes telefon, több mobiltelefon, mellette adott esetben kábeltelevíziót, és internetet is használnak. Ma ezt különálló ajánlatokból a család maga rakja össze, és nem biztos, hogy optimálisan. Emellett az üzlethálózat átrendezése is hamarosan indul. Az üzletekben a távközlés összes szolgáltatását igénybe lehet majd venni, az összes ügyet el lehet majd intézni. Vannak területek, melyeket közvetlenül nem látnak az ügyfelek, de áttétesen előnyt jelenthetnek nekik, például a kiszolgálásban vagy az olcsóbb ajánlatokban. Megindult a teljes pénzügyi, számviteli, számítógépes háttér egységesítése. Sok háttérszolgáltatásnál, ahol eddig is outsourcingot alkalmaztunk (például ingatlan, szállítási tevékenység, informatika, szerverek működtetése, SAP üzemeltetés), kiterjesztjük majd az egész csoportra. Minden ilyen területen 5-10 százalékos megtakarítás a minimum, amit megcélzunk. Belső ügy hasonlóképpen a beszerzési tevékenység összevonása is, ami óriási megtakarításokat hoz. Külön-külön is nagy vásárló a T-csoport, de együtt jobb tárgyalási pozíció érhető el, például az energiavásárlásnál, vagy műszaki berendezések beszerzésénél. Az összeolvadással pedig az ország legnagyobb média hirdetőjévé válunk.

- A T-Mobile-hoz hasonlóan, a T-Online-nal is szorosabbra fűzik a kapcsolatot?

- A T-Online-nal a közeledés korábban elindul, mint a T-Mobile-lal. Január 1-től ugyanis a T-Online a T-Com divízió részeként működik. Az összeolvadást azért kezdtük a T-Mobile-lal, mert anyagilag ettől nagyságrenddel nagyobb előnyöket várunk. A kérdésre azt tudom mondani, hogy addig, ameddig a T-Mobile összeolvadás sikeresen nem valósul meg, addig új folyamatokat nem indítunk el. Hogy azután mi lesz, az üzleti megfontolás tárgya ugyanúgy, mint a T-Mobile esetében. Az ígért hozam fogja eldönteni, hogy adott esetben összevonjunk e két céget, vagy sem.

- A T-márkák bevezetése mennyire volt sikeres?

- A sikernek kétféle mérési módja van. A közvetlen mérések (ismertség, elfogadottság) szerint a márka azt az utat járja be, amit megterveztünk. A legismertebb márka a T-Com, annak ismertsége kezdi közelíteni a T-Mobile ismertségét és elfogadottságát, ezt követi a T-Online. Legkevésbé a Magyar Telekom ismert, de ez egy olyan vállalatnak a neve, melynek nincs közvetlen kapcsolata az emberekkel. Közvetett adatok szerint - melyet az üzleti eredmények mutatnak - is jó eredményeket értünk el. Az internet területén a tervezettet meghaladó a növekedés, és a bevételek a többi üzletágban is legalább tervszerűen alakulnak. Ugyanakkor még 6 hónap sem telt el a bevezetés óta, az igazi megmérettetéshez pedig legalább egy évre szükség van, amikorra ezek a márkák elkezdik élni a saját életüket.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK