Lapinformációk szerint a Nemzetbiztonsági Hivatal vizsgálódik a Budapest Airport privatizáció ügyében. A Népszabadság értesüléseit kedden Tóth András is megerősítette. A lap szerint az NBH olyan alkalmazottakra bukkant a BA Rt.-nél, akik információk kiszivárogtatásával próbálták elijeszteni a vevőket.

Lapinformáció szerint a Nemzetbiztonsági Hivatal vizsgálódik a Budapest Airport Rt. magánosításának ügyében, Tóth András államtitkár kedden az üggyel kapcsolatban annyit közölt, ha az NBH törvénysértés gyanújára bukkan, megteszi a szükséges lépéseket.

A Népszabadság kedden számolt be arról, hogy információi szerint a Nemzetbiztonsági Hivatal vizsgálódik a Budapest Airport Rt. magánosításának ügyében. A lap úgy tudja, az NBH hétfőn arról értesítette az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. vezetését, hogy a Ferihegy nemzetbiztonsági ellenőrzése nyomán olyan információkhoz jutott, melyek szerint a Budapest Airport Rt. néhány munkatársa olyan üzleti titkokat juttatott médiumokhoz, amelyek alkalmasak lehettek volna a tranzakció megakadályozására, illetve a potenciális vevők "elijesztésére".

A lap emlékeztet rá: a repülőtér kiemelt nemzetbiztonsági védelemben részesül, a hivatal ezzel összefüggésben jutott nyomára a bizalmas információk kiszivárgásának. A lap tudomása szerint az ÁPV Rt. az ügyben azonnali belső vizsgálatot kezdeményez a Budapest Airport Rt.-nél.

Tóth András, a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok irányításában közreműködő politikai államtitkár az MTI-t emlékeztette, hogy általában nem szokott válaszolni a műveleti munkára vonatkozó, vagy azzal kapcsolatos feltételezésekre. Ezúttal azonban annyit mondhatok, hogy ha a Nemzetbiztonsági Hivatal törvénysértő cselekmény gyanújára bukkan, akkor megteszi az ezzel kapcsolatban szükséges lépéseket - tette hozzá.

Közben megkezdte az egyeztetést a Budapest Airport Rt. menedzsmentjével a BA két reprezentatív szakszervezete által alakított sztrájkbizottság - erősítette meg Hilmer Sándor, a sztrájkbizottság szóvivője.

Korábbi közlésük szerint a hétnapos egyeztetés alatt akár kétórás figyelmeztető sztrájkot is hirdethet a sztrájkbizottság, amelyet a Repülőtéri Minibusz Gépkocsivezetők Szakszervezete (RMGSZ) és a Forgalmi Rampatisztek Szakszervezete (FORTISZ) alakított. Ha nem kapnak megnyugtató választ munkabeszüntetést hirdetnek.

A szakszervezetek két pontban foglalták össze követelésüket, az egyik pont a jövő évi béremelés mértékét, a másik a foglalkoztatottak gazdasági és szociális garanciáit érinti. Az érdekképviseletek ugyanis, úgy vélik, hogy a jelenlegi helyzet súlyosan veszélyezteti a munkavállalók szociális biztonságát.

ÁPV Rt.: ajánlati kötelezettség van, háttéralku nincs

A Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavat részvényére, a 75 évre szóló üzemeltetési jogra és bizonyos állami tulajdonú eszközök megvételére szóló ajánlatot november 14-én kötelező érvénnyel adták be a pályázók és semmilyen háttéralku megkötésére lehetőség sincs - mondta el Oravecz Péter az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) kommunikációs igazgatója.

Az ajánlattevőknek ajánlati kötelezettségük is van, tehát a beadott ajánlatokon nem változtathatnak és nem vonhatják vissza -tette hozzá Oravecz Péter. A kommunikációs igazgató magyarázata szerint a tranzakcióról szóló szerződés megkötéséről nem tárgyalások folynak, hanem annak véglegesítése folyik, azon tartalmi változtatás már nem lehetséges.

A privatizációs szervezet az osztrák Die Presse cikkére reagált, amely hétfői számában azt írta: "Néhány megfigyelő (ugyanakkor) a BAA előrenyomulását összefüggésbe hozta azzal a villámlátogatással, amelyet Tony Blair brit miniszterelnök tett december elején Budapesten. Híresztelések szerint állítólag itt csereüzletet kötöttek: a BAA megemeli ajánlatát, azonban nem kell teljesítenie a kiírás minden feltételét. Más források azt állítják, hogy a beruházásoknál előnyben részesítik a megbízások brit elfogadóit."

A Budapest Airport Rt. (BA) 75 százalék mínusz egy szavazat részvényére, a 75 évre szóló vagyonkezelésre és bizonyos állami tulajdonú eszközök megvásárlására a legjobb, 464,5 milliárd forintos azonnali tranzakciós ajánlatot a brit BAA International Ltd. tette.

A második legjobb ajánlat a német Hochtief Airport GmbH, a Hochtief AirPort Capital és a kanadai Caisse de depot et placement du Quebec összetételű konzorciumé, a harmadik pedig a szintén német Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide és a Deutsche Bank AG brit leányvállalata, a HAH Limited alkotta konzorciumé.

A független vagyonértékelő a tranzakció piaci értékét idén nyáron 110 milliárd forintban állapította meg. A BAA az előző, az ÁPV Rt. által visszavont privatizációs tenderen is a legmagasabb tranzakciós ellenértéket, 390 milliárd forintot kínált.