Egyre több cégnek van internetcsatlakozása

Vágólapra másolva!
Az elektronikus gazdaság és a vállalati internethasználati szokások fejlődését leginkább a vállalati szektor internetellátottsága jelzi. A GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. - a Sun Microsystems Magyarország Kft.-val együttműködve negyedévente felméri a helyzetet.
Vágólapra másolva!

Az internet elterjedtsége

A hazai - legalább 5 főt foglalkoztató - cégek körében az internetpenetráció 79 százalékos volt 2005 szeptemberében, szemben a 2004 szeptemberében mért 73 százalék körüli aránnyal, azaz tavaly óta egyértelműen nőtt a vállalati internetpenetráció.

Internetcsatlakozással a számítógépet használó cégek 87 százaléka rendelkezik. A teljes 5 fő feletti vállalati körből mintegy 21-21,5 ezer darab 5-9 fős mikrovállalat, 22-22,5 ezer kisvállalat, 4,5 ezer középvállalat és 900 nagyvállalat rendelkezik internet-hozzáféréssel, ami összesen mintegy 49 ezer céget jelent.

Az internetcsatlakozással rendelkező vállalkozások aránya a kisebb cégektől a nagyvállalatok felé haladva növekszik. Az 5-9 fős cégek átlagosnál kisebb hányada, 70 százaléka, míg a 10-19 fős cégek 85 százaléka, a 20-49 fős cégeknek pedig 90 százaléka rendelkezik valamilyen internet-hozzáféréssel. Legnagyobb arányban értelemszerűen a közép- és nagyvállalatoknak van csatlakozásuk: az 50-249 fős cégek 95 százaléka kapcsolódik a világhálóhoz, a 250 főnél több dolgozót foglalkoztató vállalakozások körében pedig gyakorlatilag 100 százalék a penetráció.

Az ágazatok közül az összes vállalkozás körében az internetpenetráció az átlagosnál nagyobb a szolgáltatási szektorban (pénzügyi tevékenység, ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás) működő cégek körében (90 százalék). A vendéglátás és szálláshely-szolgáltatás területén (55 százalék), valamint a mezőgazdaság, halászat ágazatok (67 százalék) körében az internetpenetráció alacsonyabb, mint az 5 fő feletti cégeknél átlagosan az országban (79 százalék).

A szélessávú hozzáférések aránya

A szélessávú internetkapcsolattal rendelkező 5 fő feletti vállalatok aránya 73 százalékra nőtt egy év alatt a 2004 szeptemberi 53 százalékról. A növekedés az összes létszámkategóriában, gazdasági szektorban és régióban megfigyelhető. A létszámkategóriák közül az 50-249 fős cégek körében a legszembetűnőbb a szélessávú kapcsolattal rendelkezők arányának növekedése.