Jelenleg 17 szakaszon épülnek Magyarországon autópályák; ezt Európában most "senki nem tudná utánunk csinálni" - mondta Gyurcsány Ferenc. A miniszterelnök szerint egy kilométer "meztelen" autópálya nálunk olcsóbb, mint Horvátországban.

2006 végéig négy év alatt összesen 511 kilométer autópálya épül meg; ezzel mintegy duplájára bővül az ország sztrádahálózata - mondta Gyurcsány Ferenc kormányfő csütörtökön, miután megbeszélést folytatott a Nemzeti Autópálya Zrt. és az Állami Autópálya Kezelő Zrt. vezetőivel.

A négy év alatt megépülő autópályákból 242 kilométert már átadtak, másik felét az év végéig adják át a forgalomnak. A tavasszal 4-5 szakasz átadása várható: az M3-as Nyíregyháza elkerülő és a Debrecen elkerülő, az M7-es Ordacsehi és Balatonkeresztúr közötti, a Szegedet a röszkei országhatárral összekötő, valamint az M6-os Érdi tető-Dunaújváros szakasza.

A csomópontokat és a különböző szabványokból adódó különbségeket leszámítva egy kilométer "meztelen" autópálya Magyarországon átlagosan 0,9-1,2 milliárd forintból készül el, ami olcsóbb, mint például a horvátországi sztrádaépítés - mondta Gyurcsány.

A miniszterelnök megjegyezte, hogy az autópályák fajlagos építési költségei az elmúlt időszakban 5-10 százalékkal mérséklődtek és további 10-15 százalékos csökkenés várható. Indoklása szerint az árcsökkenés a versenyeztetésnek köszönhető.

Gyurcsány a 2007-től kezdődő időszak feladatai között említette az autópályák országhatárokig terjesztését, valamint az M8-as és M9-es sztrádák építésének megkezdését. Mindezeket egy 500 milliárd forintos kötvénykibocsátással finanszírozná az állam - közölte a miniszterelnök, ám annak ütemezéséről nem árult el részleteket.