A kenyér 5-10 százalékkal drágulhat

2006.02.20. 8:14

A jelenlegi, átlagosan mintegy 180 forintos, kilógrammonkénti kenyérárat 200-250 forintra kellene emelni ahhoz, hogy a sütőiparban tevékenykedő cégek némi haszonhoz is jussanak - közölte Ilonka Boldizsár, a Magyar Pékszövetség elnöke.

Tavaly a sütőipar válsága tovább mélyült, ugyanis az iparág átlagos árbevétele 85 milliárd forint körül mozgott az előzetes adatok alapján. Ez 8-10 százalékkal volt kevesebb, mint az előző évben. Az árbevétel-csökkenés okát a pékszövetség elnöke abban látja, hogy még a termelés fenntartásához szükséges áremelést sem tudták minden esetben elismertetni a pékek a kereskedőkkel.

Főként azok a nagy cégek kerültek nehéz helyzetbe, amelyek a multinacionális áruházláncoknak szállítanak. Azok ugyanis a folyamatos versenyeztetés miatt, időről-időre jelentős árcsökkentésre kényszerültek. A kenyér esetében arra is van példa, hogy az átlagosan 115 forintos kilogrammonkénti átadási árat 85 forintra is mérsékelni kellett.

Így a pékségek zöme, amelyből a múlt évben több mint 1.300 működött Magyarországon, nullszaldós vagy veszteséges volt. Ez az arány, Ilonka Boldizsár szerint elérte a 90 százalékot. A sütőipar 2005-ben, iparági szinten mintegy 1,5 százalékos veszteséget könyvelhetett el. Az iparág működése, az elnök szerint csak a vagyon felélésével finanszírozható.

Ezért is gondolja úgy Ilonka Boldizsár, hogy az áremelés - a piaci viszonyoktól szinte teljesen függetlenül - elkerülhetetlen. A pékszövetség vezetője mindehhez hozzátette, hogy az árnövelés már meg is kezdődött és apró lépésekben történik. Az elnök szerint kollégái átlagosan 5-10 százalék közötti áremelést tudnak érvényesíteni.

Utalt arra is, hogy elsősorban azok a kisebb pékségek növelhetik áraikat, amelyek saját bolttal rendelkeznek, illetve kisebb élelmiszerüzletekbe szállítanak. Az a 40-50 nagyobb üzem pedig, amely a multinacionális áruházláncokat szolgálja ki áruval, csak nehezen tudja majd érdekeit érvényesíteni - mondta az elnök.

Ilonka Boldizsár úgy vélte: az idén mindenképpen azok a pékségek kerülnek kedvező piaci pozícióba, amelyek növelni tudják minőségi termékeik arányát.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK