Kelet-Európára és Ázsiára számítanak a világ vezető sörgyártó cégei, mert ezekben a térségekben folyamatosan nő a fogyasztás, miközben a nyugat-európai országokban stagnál, csökken, vagy alig bővül.

Legutóbb a dán Carlsberg és a hozzá tartozó, Baltic Beverages Holding számolt be a kelet-európai és az ázsiai értékesítés növekedéséről. A világ hatodik söripari cége, a dán Carlsberg az első negyedévben nyereséges lett: az üzemi eredmény 83 millió dán korona (14,1 millió dollár) volt, szemben az egy évvel korábbi, 22 millió koronás veszteséggel és az elemzők várakozásával. Ráadásul úgy, hogy az első negyedév, az északi féltekén nem kimondottan a sörivás időszaka.

A cég bevétele 7,8 milliárd koronára nőtt az egy évvel korábbi 7,4 milliárdhoz képest, de a régiónkénti különbségek jelentősek: Nyugat-Európában 2 százalékkal, 5,4 milliárd koronára emelkedett, Kelet-Európában 5 százalékkal, Ázsiában 28 százalékkal bővült.

A londoni Baltic Beverages Holding (BBH) - amelynek többsége van Oroszország legnagyobb sörgyárában, a Baltikában -, 11,3 százalékkal 77 millió euróra (98 millió dollár) növelte adó előtti eredményét az első negyedévben, miközben árbevétele 14,9 százalékkal bővült. Bár Oroszországban a hideg miatt 1 százalékkal visszaesett az értékesítés, a cég arra számít, hogy az orosz piac évente 3-5 százalékkal fog bővülni a következő esztendőkben.

A BBH növekedésének fő forrása Oroszország, Ukrajna, Kazahsztán és a három balti állam. Oroszország a világ leggyorsabban bővülő sörpiaca, a BBH tavaly, itt 12 százalékkal növelte eladásait, miközben a globális sörpiac csupán 6 százalékkal növekedett.

A többek között, a Pilsner Urquellről ismert SAB Miller-csoport, a világ második számú söripari cége is elsősorban a kelet-európai piacoknak köszönheti forgalmának növekedését: a márciussal végződött pénzügyi évben az eladásai 5 százalékkal bővültek Európában, ezen belül kiemelkedően nőtt a bevétel Oroszországban, Lengyelországban és Romániában.

A Heineken, a negyedik számú söripari csoport érdeklődésének a középpontjában is Oroszország áll, ahol a cég 14 százalékos piaci részesedéssel bír. Kínában is terjeszkedik, de ott alacsonyabb profitrátával dolgozik, mint Oroszországban, ezért a következő években, számára mindenképpen az orosz piacé az elsőbbség. Emellett az Egyesült Államok is felértékelődik, a nyereségességi mutató kiemelkedően kedvező alakulása miatt.

A világelső belga InBev, az elkövetkezőkben elsősorban a nyugat-európai piacot akarja megdolgozni, éppen azért, mert ott az utóbbi időben nem szerepelt fényesen.