Nehezen tudják eladni a garázsokat

2006.06.16. 12:40

Az új építésű lakásokhoz tartozó garázsok sok gondot okoznak a fejlesztőknek, mert megépíteni őket kötelező, eladni viszont szerfölött nehéz, holott nem is feltétlenül drágák - derül ki az Otthon Centrum összeállításából. A helyzetet jól jellemzi egy józsefvárosi beruházó nemrég tett ironikus nyilatkozata, miszerint jelenleg ő ma az ország legnagyobb garázstulajdonosa.

A fővárosi építési keretszabályozás előírja, hogy minden beruházás keretében legalább a lakásszámmal megegyező számú garázshelynek kell megépülnie. A budapesti szintű előírást azonban a kerületek saját hatáskörükben módosíthatják: pénzbeli megváltást kérhetnek a garázsszám bizonyos arányában.

A pénzbeli megváltás mértéke változó, néhány százezer forinttól kétmillió fölé is emelkedhet. Az így befolyt pénzt az önkormányzat saját terveinek megfelelően parkolók építésére fordíthatja. A beruházóknak ez a megoldás nagy segítség, hiszen sok esetben már a garázshely kialakítása is nehézséget jelenthet (például régi, belvárosi épület átalakításakor, vagy tetőtér beépítésekor), az értékesítése pedig még bonyolultabb feladat.

Az Otthon Centrum tapasztalatai szerint a sűrűn beépített belvárosi részeken a másképp nehezen megoldható parkolás miatt általában kevesebb problémával jár a parkolók eladása, másutt azonban problémás a helyzet. Fontos tényező az ár: olcsó lakások árának a negyedét (szélsőséges esetben akár a harmadát) is elérheti a garázsé. Ilyen esetben érthető, ha a - vélhetően amúgy is kispénzű - vásárló semmiképpen nem hajlandó ezt a pluszt kifizetni.

Efféle értékesítési nehézségek esetén előfordulhat, hogy a fejlesztő profitja az eladatlan garázsokban áll. Csöppet sem kedvez az értékesítésnek az sem, hogy a garázsok után 10 százalékos illetéket kell fizetni. Ezt elkerülendő alkalmaznak a beruházók különféle ösztönző módszereket.

Abban az esetben például, ha kötelező a garázs vásárlása, a vevők ezt a beruházónak fizetett megváltással helyettesíthetik. Ez a garázs árának 20-25 százalékával egyenértékű díj, amely azonban, ha a vevő meggondolja magát, és mégis vesz parkolóhelyet az átadásig, akkor beleszámít az árba.

Terjed emellett a lakások esetében már megszokott 10-90 százalékos fizetési ütemezés, illetve a részletfizetési lehetőség. A beruházó indíthat olyan akciót is, mely szerint az a lakásvásárló, aki hoz még egy vevőt, ingyen beállót kap. Ha a potenciális vásárlók némelyikének nincs autója, a garzonlakások vevői ez alól mentességet kaphatnak. Azoknál a projekteknél, ahol kevés garázs eladásával lehet számolni, néhol építési költségen árulják a helyeket, vagyis akár másfél millió forintért is hozzá lehet jutni a 13-15 négyzetméteres teremgarázs-beállóhoz.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK