A kiárusítás vonzza a turistákat

2006.07.13. 7:56

Már teljes gőzzel beindultak a nyári kiárusítások Magyarországon. Sok helyen elébe is mentek az igazi leértékelési szezonnak, van, ahol három hete akcióznak. A középkategóriás termékek otthonává lett Váci utca forgalmát, a fapados járatokkal érkező turisták is erősítik- írja a Napi Gazdaság.

Az általában a fapados járatokkal érkező látogatók hamar kifosztották az Európa-szerte kedvelt márkákat árusító üzleteket. Az akciók sokat elárulnak az adott üzlet politikájáról, márkájának értékéről is - mondják a kereskedők. Más háttérről tanúskodnak a 20-30, illetve a 70 százalékos engedmények.

Az informális jegyek figyelésére szükség is van, mert a magyar szabályozás európai összehasonlításban nagyon liberális. Nincs megkötve sem a szezonális akciók kezdete, sem az időtartamuk, és egyéb kérdésekben is inkább az általános szabályokat felállító törvények a mérvadók, például a versenytörvény.

Máshol, részben a helyi kiskereskedők védelmében, sokkal merevebbek az előírások. Franciaországban vagy Olaszországban minimum regionális szinten meghatározzák, mettől meddig tarthatnak a szigorúan szezonális árleszállítások, amelyek egyébként a turistaforgalom alakulásában is jelentős szerepet játszanak. Nálunk egyelőre csak azt mutatják ki, mennyit fognak a fogyasztói árindexen a kiárusítások. A KSH szerint éves szinten 0,5-0,6 százalékponttal csökkentik az inflációt.

A 70 százalékos kedvezmények a nagy áruházakban gyakran azokra a készletekre vonatkoznak, amelyeket két-három szezon óta képtelenek értékesíteni. Ezek mérethiányosak, gyakran hiányzik például egy pánt, vagy egy gomb egyes darabokról. Ezzel együtt az ilyen arányú leértékelést főként a nagy üzletek tehetik meg, amelyek kifinomult logisztikai rendszerrel működnek és kéthetente kapnak új árut.

A 20-30 százalékos kedvezmények jellemzően azokra a készletekre vonatkoznak, amelyek a szezon elején, vagyis egy-másfél hónapja kerültek a boltba, ezeknél általában bőséges a méret- és színkínálat. Az 50 százalékos engedmények inkább a késő tavaszi kollekciókra vonatkoznak. A frekventált bevásárlóközpontok fontosabb márkaüzleteinek szinte mindegyike nyitott outlet boltot is, így a nyári leértékeléseket általában elintézik 20-30 százalékkal, ettől függetlenül a plazákban is akad 70 százalékos árengedmény.