Ferihegy lehet a titkos hiánynövelő tétel

Vágólapra másolva!
A Ferihegyi reptér egykoron kitett kanadai tulajdonosának számláját gazdagíthatja majd annak az összegnek a jelentős része, amely most titkos hiányemelő tételként, százmilliárd körüli összeggel szerepel a büdzsében. Az ADC állítólag hatvan-hetvenmilliárd forintot vihet el a várható bírósági döntés nyomán, korábban megelégedtek volna sokkal kevesebbel is.
Vágólapra másolva!

Egyetlen per jelenti a költségvetés nagy titkát: az állam nagy valószínűség szerint még az idén kénytelen lesz kifizetni 60-70 milliárd forintot (a dollár és a forint árfolyamától függően) a kanadai Airport Development Corporationnek (ADC), ha elveszíti a cég által még 2002-ben indított pert.

A Pénzügyminisztériumban ugyanúgy nem beszélnek az állam ellen folytatott perek állásáról, ahogyan arról a százmilliárd forintról sem, amelyet egyszeri kiadási tételként, a hiánynövekedés egyik okaként soroltak fel a héten. A százmilliárd körüli összeg a hivatalos közlés szerint olyan ügy, "amelyet a kormány üzleti érdekeit szem előtt tartva nem kíván nyilvánosságra hozni". A kormánynak igazán kevés olyan üzleti ügye lehet, amely titkolható, legalábbis az adatvédelmi és az államháztartási szabályok szerint. Ezek vagy privatizációs ügyeletek (amelyek bevétellel járnak és nem kiadással), vagy titkosszolgálati beszerzések - ám az összeg nagysága ezt nem valószínűsíti.

A Népszabadság értesülése szerint a titok mögött a kanadai reptérüzemeltető által indított per állhat, amely a végéhez közeledik. Az eljárás Londonban folyik, egy nemzetközi választott bíróság előtt, és a magyar állam a szakértők szerint vesztésre áll. A bíróság egy-két hónapon belül ítéletet is hirdethet a jogvitában. A tét 90 millió dollár és annak kamatai - a hazai hírek szerint a számla akár 60-70 milliárd forintra is rúghat, árfolyamtól és ítélettől függően.

Az ügy alapja a Ferihegyi reptér 2001-es visszaállamosítása. Az ADC 1996-ban nyerte el a budapesti légikikötő 2B utasforgalmi épületének építési és a reptér üzemeltetési jogát. A Horn-kormány idején kötött szerződés alapján az ADC és a magyar állam közös cége, a Ferihegyi Utasterminál-fejlesztő (FUF) Kft. 1998 decemberétől üzemeltette a repteret. Ám a Fidesz-kormány kitette a céget Ferihegyről, és a repülőtér üzemeltetését a nem sokkal korábban alapított Budapest Airport Rt.-re bízta egy 2001. decemberi kormányrendelet alapján. Az 1997 februárjában született haszonbérleti szerződés alapján viszont a FUF Kft. legalább 2010-ig üzemeltethette volna a 2B-t, ennek alapján a követelés a befektetett pénzből és az elmaradt haszonból adódik, no meg a kamatokból.

Szakmai és kormányzati körökben valószínűsítik, hogy a magyar államnak mindenképpen fizetnie kell majd, a kérdés leginkább az, hogy a választott bíróság mekkora összeget ítél jogosnak. Ám a teljes összeget nem feltétlenül lehet a Fidesz-kormány számlájára írni. Úgy tudni: a kanadai befektető még másfél évvel ezelőtt is hajlott volna a peren kívüli egyezségre - akkor ennél állítólag jóval kevesebbel is beérték volna. Ezt akkor politikai okokból senki sem merte felvállalni. Most a magyar kormány könyebben kötne egyezséget, ám a kanadai befektető már inkább megvárná azt a pár hónapot az ítélet végéig.

Óriási jutalom járt a reptér-privatizációért/uzletinegyed/hirek/vallalatihirek/20060118oriasi.htmlA brit BAA ajánlatot tett a Budapest Airportra/uzletinegyed/hirek/vallalatihirek/20051114abrit.html