Sokasodó panaszok a pénzügyi szektorra

2006.08.10. 7:46

Közel másfélszeresére emelkedett a pénzügyi szolgáltatókkal szemben bejelentett ügyfélpanaszok száma a második negyedévében az előző év azonos időszakához képest. A biztosítók ellen benyújtott indítványok 51,4, míg a pénzügyi szolgáltatókkal elégedetleneké 46 százalékkal emelkedett egy év alatt.

A különböző pénztárakra változatlan számban panaszkodtak - áll a Pénzügyi Szervek Állami Felügyeletének közelmúltban megjelent, a második negyedévre vonatkozó statisztikáiból. A legtöbb bejelentés a kárügyintézések elhúzódása miatt történt a biztosítási szektorban: a PSZÁF-hoz érkezett 445 bejelentés mintegy 37 százaléka (163) volt ilyen témájú - írja a Világgazdaság. Ezek döntő többsége a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításhoz kapcsolódik. Az egyébként nem véletlen, hogy a kliensek abban a szegmensben a legelégedetlenebbek, amelyben kötelező jelleggel, nem pedig önkéntes alapon vesznek részt.

Több ügyviteli és kalkulációs panasz is érkezett azon ügyfelektől, akik az év végi biztosítóváltási versenyben online alkuszok segítségével újították meg kgfb-szerződésüket. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a biztosítási bejelentéseken belül az egyesületekre érkezettek száma nőtt jelentősen tavasz óta: a második negyedévi 161 panasz több mint másfélszerese az év első három hónapjában regisztráltnak, miközben a biztosítótársaságokra leadottak száma csökkent.

Az utóbbi hónapokban középpontba kerültek a biztosítók, mind az ügyfelek, mind a felügyelet számára. A panaszok orvoslásának elhúzódását jól tükrözi, hogy az elmúlt 12 hónapban a felügyelet széles retorziós eszköztárat csillogtatott meg az egyesületekkel szemben: tavaly ősszel a Köbéhez nevezett ki felügyeleti biztost a problémák kezelésére, míg az idén, tavasszal a MÁV Biztosító Egyesületnek tiltotta meg a PSZÁF a további kötelező biztosítások megkötését.

A bankok, pénzügyi vállalakozások, illetve takarékszövetkezetek működését kritizáló bejelentések adják továbbra is az összes ügyfélpanasz döntő többségét. Erre a szektorra 47 százalékkal több (587) érkezett, mint 2005-ben. Változatlanul a bankok működését érte a legtöbb kritika, és továbbra is vezető helyen szerepelnek a hitelezési tevékenységgel kapcsolatos kifogások.

Az előző negyedévhez képest jelentősen, mintegy 90 százalékkal emelkedett a lakáshiteltek miatt benyújtott kifogás. Ez a támogatott lakáskölcsönök változására vezethető vissza: a kezelési költségek korábban maximált szintjét a közelmúltban törölték el. Mindjobban elszaporodtak a bankkártyaműveletekkel kapcsolatos panaszok is: a legtöbb problémát ezen a téren a kártyaelnyelés, a ki nem adott összeg számláról történő levonása és a hibás terhelések korrekciója okozta.

Egyre gördülékenyebb ugyanakkor a pénztári szektor és a tőkepiacok működése: a pénztárakra pusztán 31 bejelentés érkezett, annyi, mint egy évvel korábban, míg a tőkepiacok elleni kifogások száma 60 százalékkal, 11-re csökkent.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK