Egyre bizalmatlanabbak a magyar fogyasztók

Vágólapra másolva!
A magyar fogyasztók bizalmi indexe az alacsonyabbak közé tartozik Európában. Elsősorban a munkahelyek biztonsága és az egészségük aggasztja őket.
Vágólapra másolva!

A 83 pontos magyarországi mutatót csak a franciáké (82), törököké (80), németeké (79) és a legpesszimistább európaiaknak számító portugáloké (59) múlja alul az ACNielsen piackutató vállalat most közzétett, 40 országban végzett felmérése alapján. A tavaly novemberi felmérés még 90 pontos bizalmi indexet állapított meg Magyarországon.

A magyar válaszadók többsége nem túl jó kilátásokat jósol a hazai munkalehetőségekre a következő tizenkét hónapban, ahogyan személyes anyagi helyzetére sem. Szintén többségi vélemény, hogy a szükséges és kívánatos termékek megvásárlására nem igazán alkalmas a jelenlegi időszak, habár ebben a kérdésben a magyarok által adott válasz megfelel az európai átlagnak.

Amíg a magyarok 75 százaléka inkább negatívan ítéli meg a hazai munkalehetőségeket, addig ez a mutató a norvégoknál, dánoknál és íreknél 20 százalék alatt marad. Az európai borúlátó átlag 55 százalék. Régiónkban az osztrákok 60, csehek 45, lengyelek 29 százaléka aggódik a munkahelyi kilátások miatt.

Személyes anyagi helyzetét a következő tizenkét hónapban kedvezőtlennek látja a magyarok 61 százaléka, szemben az európai 45-ös átlaggal. A derűlátók közül itt is a dán-norvég-ír hármas emelkedik ki, az optimisták 83, 80 és 72 százalékával. Az osztrákok 44, csehek 42, míg a lengyelek csupán 36 százaléka aggódik, tehát ott a többség jóra számít.

A szükséges és kívánatos termékek vásárlására kedvezőtlennek tartja a mostani időszakot a magyarok 60 százaléka, ami pontosan megfelel az európai átlagnak. A skandinávok optimisták, (dánok 83, norvégok 80 százalékban), a lengyeleknél és a cseheknél a mutató inkább a magyarokéhoz áll közel, de azért kedvezőbb. Az osztrákok ebből a szempontból a magyaroknál is borúlátóbbak.

Arra a kérdésre, hogy az elkövetkező hat hónap során legjobban mi foglalkoztatja, a magyarok eléggé szélsőséges válaszokat adtak. Földrészünk 21 felmért országa közül Magyarországon a legtöbb ember (40 százalék) számára legfontosabb tényező a biztos munkahely, és Európa-bajnokok vagyunk az egészség szempontjából is (29 százalék). Viszont Európában legkevésbé a magyarokat foglalkoztatja három témakör: a bűnözést, háborút és terrorizmust csak a válaszadók 1-1 százaléka nevezte meg. A középmezőnybe tartozik a magyar közvélemény a gazdaság és a politikai stabilitás kérdésében.

Az alapszükségletek fedezése után fennmaradó pénz elköltését firtató kérdésre Magyarországon legtöbben otthonuk fejlesztését, díszítését nevezték meg (39 százalék), majd a tartozások, hitelek, kölcsönök kiegyenlítését (35), míg utána a megtakarítás (33), továbbá holtversenyben az új ruhák, új műszaki cikkek beszerzése következik (27-27). Legkevesebben - 6 százalék - a részvényekbe, értékpapírba való befektetést válaszolták.

A fogyasztói bizalmi index európai átlaga 93, míg a világátlag 98 pont. Földrészünk mutatószáma 1 ponttal javult, míg a globális változatlan maradt a 0-200 közötti skálán. Régiónkban az osztrák fogyasztói bizalmi index 85 pontról 90-re nőtt november óta, a cseh 97-ről 100-ra, a lengyel pedig 103-ról 107-re.