Brüsszel nemet mondott a regisztrációs adóra

Vágólapra másolva!
Nem tartja összeegyeztethetőnek a magyarországi regisztrációs adót az európai uniós jogszabályokkal az Európai Bíróság a csütörtökön kihirdetett ítéletében. Az adótípus ugyanis hátrányosabban kezeli a más közösségi tagállamból származó használt autókat a belföldi használt autókhoz képest.
Vágólapra másolva!

A döntés előrelépést jelenthet az Európai Bizottság javaslatának elfogadása felé. Az EU brüsszeli végrehajtó testülete kezdeményezte a regisztrációs adók rendszerének uniós szintű eltörlését és az adó beépítését az üzemben tartási díjba, elsősorban környezetvédelmi mutatók alapján.

A kivetett többletregadót így elvileg minden adófizetőnek vissza kell téríteni, aki azt igényli az adóhatóságtól. Az adózók 32 milliárdot vitatnak.

Eközben a nagy értékű és a rövid időn belül többször is gazdát cserélő gépjárművek tulajdonosait ellenőrzi a vámhatóság a regisztrációs adóval kapcsolatos utóvizsgálatok során. Március óta már nincs lehetőség a regisztrációs adó (regadó) okmányhamisításon alapuló elcsalására a forgalomba helyezést végző okmányirodák és a vámhatóság közötti online rendszernek köszönhetően, ám a korábban elkövetett csalások felderítése érdekében még mindig folynak az utólagos ellenőrzések.

A vámhivatal munkatársai közel 600 ezer gépjárműből 20 ezret jelöltek ki vizsgálatra. Kiválasztási szempont például az autó magas ára, a forgalomba helyezést követő néhány napon belüli vagy rövid idő alatt többször lezajló tulajdonosváltás - tájékoztatott Sipos Jenő, a VPOP szóvivője. A vizsgálat során a regisztrációs adó megfizetését igazoló határozatot, a tulajdonjog megszerzését bizonyító okiratot (számla, adásvételi szerződés) és a forgalmi engedélyt kérik a tulajdonostól. Mivel a forgalomba helyezéskor kell megfizetni a regisztrációs adót, a "sokadik" tulajdonos már nem feltétlenül rendelkezik az adó megfizetésének igazolásával. Ezt a körülményt a vámhivatal figyelembe veszi, amikor az igazolásokat bekéri a tulajdonostól.

A vámhatóság munkatársai kérdésünkre azt nem tudták megjósolni, mikor zárhatják le az utóvizsgálatokat, mivel egy-egy eljárás hosszasan elhúzódhat, ha a gépjárművet időközben többször értékesítették. Az elkövetési értékről még nincs pontos adat, de az előzetes becslések szerint akár félmilliárd forintra is rúghat a rendszer korábbi hiányosságai miatt elcsalt regadó összege, ami autónként átlagosan egymillió forint körül alakul.

Őszre lesz regadós jogszabály

A kormány még az ősszel pontot szeretne tenni a regisztrációs adó ügyére, mert az Európai Bíróság mintegy nyolcmilliárd forint kártérítésre kötelezte a magyar államot - közölte Veres János pénzügyminiszter.

Veres János kiemelte, hogy a kérdést a lehető legegyszerűbb eljárással szeretnék megoldani, de lehet, hogy rendeletnél magasabb szintű jogszabályt hoznak. A mostani elgondolás szerint a már megfizetett regisztrációs adót nem lehet automatikusan visszafizetni, hiszen azt ráterhelték már a vevőkre.

Kőszegi Márk, a Pénzügyminisztérium helyettes sajtófőnöke elmondta: az Európai Bíróság csütörtökön kihirdetett ítélete a 2004. május 1-je és a 2005. december 31-e közötti időszak import használtautó avultatási gyakorlatát minősítette ellentétesnek az EU jogszabályával. Ebben az időszakban ugyanis a magyar regisztrációs adó törvény nem vette figyelembe a használt és az új autók közötti különbséget, mivel az adótételnek kevesebbnek kellett volna lennie a használt autókénál.

Kőszegi Márk kiemelte, hogy az említett mintegy nyolcmilliárd forint kártérítés, a bő másféléves időszakban az import használt autósok által ténylegesen kifizetett adó illetve az avultatással csökkentett adótétel különbségéből adódik. Emlékeztetett arra, hogy a magyar regisztrációs adó törvény 2006. január 1-től már összhangban az EU joggyakorlatával figyelembe vette, hogy az import használt autókra kevesebb adót kell fizetni, mint az újakra.

[origo]/MTI