Sok a panasz a kötelező biztosításra

Vágólapra másolva!
Ezernél is több fogyasztói panasz érkezett az utóbbi három hónapban a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez, melyek bő harmadát megalapozottnak találta a pénzügyi hatóság.
Vágólapra másolva!

Összesen 1043 írásos fogyasztói panasz érkezett az idei harmadik negyedévben a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) - derül ki a felügyelet honlapján közzétett tájékoztatóból. A beérkezett panaszok száma 2,9 százalékkal kevesebb, mint a második negyedévben volt, éves szinten azonban a panaszok száma 31,9 százalékkal nőtt

A harmadik negyedévben 1115 lezárt panaszügy 36,5 százaléka részben vagy egészében megalapozottnak bizonyult. Ugyanez az arány a pénz- és tőkepiaci szektor esetében 27,4, a biztosítók esetében 49,7, a pénztáraknál pedig 29,8 százalék.

A panaszok 56 százaléka a pénz- és tőkepiaci szektor szolgáltatóira irányult, azon belül főleg a bankokra (80,6 százalék), a takarékszövetkezetekre ugyanakkor nagy számukhoz képest kevés kifogás érkezett (4,6 százalék).

A szolgáltatások közül főleg a hitelezésre és a folyószámla-vezetésre érkezett panasz, s leginkább az elszámolások, megbízások teljesítését, a szolgáltatás minőségét érte kifogás. A fogyasztói kifogások 69,9 százaléka a szektorban a tíz legnagyobb, a piac 76 százalékát kitevő hitelintézetre irányult.

A biztosítási és a pénztári szektorra összesen 459 panasz érkezett. A biztosítók esetében a korábbiakhoz hasonlóan a kötelező gépjármű felelősségbiztosítással (kgfb) kapcsolatos problémák domináltak, a panaszok 60,39 százaléka erre irányult. A szektorra vonatkozó panaszok 88,6 százaléka tíz biztosítónál koncentrálódott. A pénztári szektorban főleg a magánnyugdíjpénztárakkal kapcsolatos kifogások száma emelkedett.

A fogyasztói csoportokkal kapcsolatban négy panasz érkezett a felügyeletre. A tájékoztató szerint a panaszosok a részvételi szerződést annak tudatában írták alá, hogy rövid időn belül lakáshitelhez jutnak a piacinál kedvezőbb feltételekkel. Amikor kiderült, hogy erről szó sincs, a szerződéseket felbontották. Csak ekkor tudatosult bennük, hogy az igen magas egyszeri regisztrációs díj nem jár vissza, a havonta fizetett díjak visszafizetésére pedig csak a csoport "kifuttatása" után számíthatnak.

Értékpapír kibocsátókkal kapcsolatban öt panasz jellegű beadvány érkezett, kettő esetben a felügyelet nem volt illetékes. Ezek közül érdekes jogi problémát vetett fel az a beadvány, amely az elhunyt részvénytulajdonos örököseinek, illetve a részvényekre haszonélvezeti joggal rendelkező özvegy szavazati jogával kapcsolatban kért állásfoglalást. A felügyelet szerint a szavazati jog a haszonélvezőt illeti meg.

A felügyelet ügyfélszolgálatát is sokan keresték meg telefonon, illetve személyesen.

A pénzpiacon jellemző a hitelfolyósítási idő elhúzódása az ígérthez képest, s új jelenség, hogy a mindkét fél által aláírt hitelszerződés ellenére sem folyósítja a bank a hitelt a szerződésben meghatározott határidőn belül - állapítja meg a panaszok nyomán a felügyelet.

Szaporodtak a munkáltatói kölcsön kezelésével kapcsolatos panaszok is: bár a hitelintézeteknek ezekkel kapcsolatosan kockázatuk nincsen, indokolatlanul sok iratot kérnek be, s annak ellenére, hogy a munkáltató a kölcsön összegét átutalja a banknak, az összeghez nem ritkán csak 2-3 hónap múlva jut hozzá a munkavállaló.

Sok ügyfél fordult a felügyelethez amiatt, mert az egyik nagy lakossági bank eltörölte a lakáshitelek kezelési költségénél az addig létező maximumot. Nagyon sok kérdést tettek fel továbbá a fogyasztók a negyedév során a kamatadó bevezetésével kapcsolatban.

A tőkepiaci területen egy-egy felfüggesztett részvényvásárlás, kiszorítási eljárás eredményezett nagyobb ügyfélérdeklődést. A pénztárak esetében pedig a diákok nyári munkavállalásával kapcsolatban volt nagy érdeklődés, a legnagyobb problémát a pályakezdő fogalma okozta a foglalkoztatottaknak.