Vágólapra másolva!
A GYSEV veszi át a Szombathely-Körmend-Szentgotthárd szakasz kezelését a MÁV-tól. A vasúttársaság EU-pénzekből korszerűsítené a jelenleg egypályás, villamosítatlan szakaszt. A tervek szerint az osztrákokkal együttműködve ezen a szakaszon lehetne létrehozni a Bécs-Sopron-Körmend-Szentgotthárd-Graz vasutat.
Vágólapra másolva!

A GYSEV a 2006. december 10-i vasúti menetrendváltással átveszi a Szombathely-Körmend-Szentgotthárd vasútvonal üzemeltetését a MÁV-tól. A vasúttársaság tájékoztatása szerint a nem villamosított, egyvágányú vonalon jelenleg menetrend szerint naponta 33 személyvonat és 4 tehervonat közlekedik. A GYSEV vonalhálózata az átvétellel 53 kilométerrel nő, így összesen 287 kilométer hosszú lesz.

Ács Sándor, a GYSEV vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy szeretnék az 53 kilométeres vonalszakasz felújítása során a felépítményeket úgy megerősíteni, hogy a pálya elbírja a 22,5 tonna tengelynyomást. Villamosítanak és olyan korszerű biztosító berendezéseket telepítenek, amelyek megfelelnek az Európai Unió egységes rendszerének.

Számításaik szerint a 2 éves fejlesztési program 18 milliárd forintba kerül. Mivel Magyarország kiemelt beruházásnak tekinti a projektet, ezért várható, hogy az Európai Unió kohéziós alapja a költségek 85 százalékát finanszírozza. A GYSEV-nél abban is bíznak, hogy a 15 százalékos önrészt az osztrák állam fedezné. Ács Sándor utalt arra, hogy az osztrák állam Szentgotthárd és Graz között villamosít, és a GYSEV fejlesztés révén kialakulna a Bécs-Sopron-Szombathely-Szengotthárd-Graz villamos vonalhálózat. Ez lehetővé tenné a személy- és a teherforgalom bővítését egyaránt.

A GYSEV vezérigazgatója elmondta, számítanak arra is, hogy a Nyugat-Dunántúl régió Burgeland tarománnyal közösen olyan interregionális központtá tud alakulni, amelyben a kötöttpályás közlekedésben cégük jelentős szerepet játszik.

Ács Sándor kitért arra, hogy a vasúti vonal átvételének logisztikai fejlesztési célja is volt. A jelenlegi soproni logisztikai központjukat tovább építik, a meglévő 20 ezer négyzetméteres raktár mellé egy 6 ezer négyzeméteres új raktár kerül 2005-2006-ban, 2007-ben 6 ezer négyzetméter alapterületű speciális, hűtőraktárat hoznak létre.

A GYSEV Zrt. jelenleg 57,4 százalékban a Magyar Köztársaság, az 36,4 százalékban az Osztrák Köztársaság és 6,2 százalékban az osztrák Speditions Holding tulajdonában áll.

A MÁV Zrt. közölte, hogy a gazdasági és közlekedési miniszter döntése alapján 2006. december 10-étől a Szombathely-Szengtotthárd közötti, 53 kilométer hosszú vasútvonal vagyonkezelői jogait gyakorolja a GYSEV. A Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal a magyar állam tulajdonában van, és mint az országos törzshálózat része, állami tulajdonban is marad.

A MÁV tájékoztatása szerint a kezelői jogok átadásának indoka, hogy - mind a személyszállítás, mind az árufuvarozás tekintetében - jelentős belföldi és nemzetközi forgalmat lebonyolító vasútvonal infrastruktúrája felújításra szorul. A szükséges pályafelújításokra a MÁV Zrt-nek, ismert finanszírozási nehézségei miatt a közeljövőben nem lesz módja, ugyanakkor a magyar vasúti közlekedés szempontjából fontos és szükséges felújítások nem odázhatók, amelyhez a források a GYSEV Zrt. rendelkezésére állnak. Az átadás-átvétel a vonal menti ingatlanok és eszközök hasznosításával a MÁV Zrt.-t ugyanakkor bevételhez juttatja.