Jövőre közel 40 százalékkal drágul a vonatjegy

Vágólapra másolva!
Egységesíti és szűkíti a kormány a vasút és a Volán-társaságok által adható kedvezményeket 2007-től. A reform keretében jövőre 14 mellékvonalat szüntetnek meg a tervezett 28-ból, a többiről további vizsgálatok után döntenek. A vonat és buszjegyek árát 2007-ben kétszer is emelik - mondta Kóka János gazdasági miniszter a közösségi közlekedési reform részleteit ismertetve kedden.
Vágólapra másolva!

Az egységes tarifarendszert 2007. május 1-jén léptetik életbe. Ebben megpróbálják kiegyenlíteni a MÁV- és a Volán-tarifák közti különbséget. Jelenleg Kóka szerint a Volán jegyeit megvásárlók fizetnek a MÁV alacsony jegyárszintjéért is. Ezért az egységesítésben először 2007 január 1-től 6 százalékkal emelik a Volán és 16 százalékkal a MÁV-tarifákat. Május 1-től ezt újabb 4, illetve 17 százalékos tarifaemelés követi. Kóka elmondta: a tarifapolitikában megpróbálják a bérletváltás felé terelni az embereket. Ez azt jelenti, hogy fajlagosan kevesebb jegy árába kerül majd a bérlet megváltása.

Az államilag adható utazási kedvezményekben jelentős megszorításokat jelentett be a miniszter. A nyugdíjasoknak 65 év fölött megmarad a 100 százalékos kedvezmény, azonban a diákoknak 50 százalékosra csökkentik az eddigi 67,5 százalékos kedvezményt. A közintézmények dolgozóinak csak évi 12 alkalommal jár majd az 50 százalékos utazási kedvezmény. A fogyatékosok, látás- és hallássérültek egységesen 90 százalékos kedvezményt kapnak. Ugyanakkor egy sor kedvezményt megszüntetnek: nem utazhatnak ingyen első osztályon a vasúti felsővezetők, az EP-képviselők, és búcsút inthetnek 50 százalékos kedvezményüknek a futballbírók is.

Minderre azért van szükség, mert jelenleg a 100 forintos jegyárból az utasok csak 18 forintot fizetnek ki, a többit a költségvetés állja. Az egységesítés és a párhuzamosságok megszüntetése a közlekedési reform célja. Ma minden egyes magyar állampolgár több ezer forintot fizet a nem használt vasúti megállókért is, mivel a jelenlegi kedvezményrendszer szokásjogon alapul, és igazságtalan - mondta Kóka János.

A MÁV vesztesége jövőre várhatóan 170 milliárd forint lesz, ez azt jelenti, hogy egy magyarra a cseecsemőtől az öregekig fejenként 17 ezer forint adósság jut. A gazdasági miniszter elmondta: a cél, hogy 2010-ig 40 milliárd forinttal csökkentsék a MÁV veszteségét: ebből 20 milliárd forintot a MÁV átalakításából, 10 milliárdot a menetrendek összehangolásával, újabb 10 milliárdot a jegyárak átalakításával spórolnak meg.

A miniszter bejelentette: a 2007-es évben rendbe teszik a MÁV pénzügyeit. Ennek értelmében az állami szociálpolitikai kedvezmények ellentételezésére a vasút 120 milliárd forintot kap 2006-ban és 2007-ben. Ugyanakkor a vasúttársaság költségtérítésre 2006-ban 53,3 milliárdot kap, ez 2007-ben 102,9 milliárdra növekszik. Ugyanakkor a MÁV Zrt-nél 2007-ben 111,6 milliárdos tőkeemelést hajtanak végre, amelyet 2008-ban újabb 24,4 milliárd követ. Kóka János elmondta: ezek a számok a konvergenciaprogram részét képezik.

A megszüntetendő mellékvonalakról szólva Kóka János elmondta: a párhuzamosan futó közlekedést nem összehangolni kell, hanem az egyiket meg kell szüntetni. A tervezett 28-ból így 14-et szüntetnek meg 2007. február 1-i hatállyal. Ezeken a vonalakon addigra biztosítják az egyébként már eddig is meglévő párhuzamos közlekedési alternatívát. Emellett öt mellékvonalat, ahol a MÁV a Volánnal párhuzamosan vonatpótló autóbuszt üzemeltetett, már megszüntettek. A többi mellékvonalat alapos vizsgálatnak vetik alá, hogy van-e lehetősége a fejlesztésnek, érdemes-e megtartani.

A párhuzamosságok megszüntetése érdekében a kormány a közszolgáltatói szerződések keretében differenciálja majd az állami támogatásokat. Így például, ahol van vasúti alternatíva, a Volán nem kap majd támogatást az elővárosi közlekedésben. Éppígy nem lesz támogatás a 100 kilométer feletti buszutakhoz sem, igaz, ezeket a társaság üzleti alapon továbbra is fenntarthatja.

Barsi Szabó Gergely