A sztrádák mellett az autóutakon és a főutakon is útdíjat kellene fizetni a kamionoknak a GKM tervei szerint. A rendszer matricás formában működne. A kormány az intézkedéstől azt várja, hogy a teherforgalom visszaterelődik az autópályákra.

Útdíjjal terhelik jövő áprilistól a 12 tonnánál nehezebb teherjárműveket a főutakon és az autóutakon is. Bozzay Erika, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője pénteken közölte: az alacsonyabb kategóriájú teherautóknál, 3,5 tonnától 2008. januártól kellene útdíjat fizetni a főutakon és autóutakon.

A rendszer kezdetben matricás formában működik majd. Ugyanakkor a kormány jövő év végéig megvizsgálja a díjfizetés használatarányos, elektronikus formájának bevezethetőségét, amely legkorábban ugyancsak 2008-tól lehet esedékes.

A GKM az útdíj kiterjesztésétől azt várja, hogy a teherforgalom visszaterelődik a főutakról az autópályákra. A főutak tehermentesítése azért is fontos, mert Románia és Bulgária uniós csatlakozásával jövőre várhatóan jelentősen nő a teherforgalom.

A díjak mértékét az Európai Unió irányelvben maximalizálja. A sztrádamatricáknál Magyarországon a díj felső korlátja érvényes. A díjakból befolyó bevételt a kormánynak a törvények szerint útfelújításokra kell költenie.

Hinfner Miklós, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára az MTI-nek elmondta, hogy addig nem kíván véleményt formálni a kormány terveiről, ameddig az elképzelések részleteit nem ismerik. A főtitkár fontosnak tartja azt, hogy a többletterhek a tranzitforgalmat sújtsák, a magyar vállalkozók várható többletterheit pedig kompenzálják.

Lukács András, a környezetvédő Levegő Munkacsoport elnöke egyetért az útdíjjal kapcsolatos célokkal, ám annak körvonalazódó módját nem tartja alkalmasnak. Szerinte felesleges az átmenetileg kiterjesztett átalánydíjas rendszer, mert az a településekről nem tereli el a forgalmat.

Az elnök a rendszer elektronikussá tételét pedig drágállja, becslése alapján mintegy 100 milliárd forint ráfordítást igényel az szükséges infrastruktúra kialakítása. Lukács András úgy véli, hogy a legalkalmasabb módszer a svájci gyakorlat átvétele lenne. Ott a teherautók tachográfja alapján számolnak útdíjat, amelyet Magyarországon a közlekedési felügyelet ellenőrizhetne évente.