Hétfőn este nyolc óra környékén teljesen leállt az Oroszország irányából Magyarország felé áramló kőolajszállítás. Ez azonban hosszabb távon sem okoz ellátási problémákat, és az üzemanyagárakra sincs hatással - jelentette be Kóka János gazdasági miniszter hétfőn este Budapesten azt követően, hogy megbeszélést folytatott az ügyben érintett állami és magáncégek képviselőivel.
Magyarországra naponta 22 ezer tonna kőolaj érkezik a Barátság kőolajvezetéken keresztül, ennek azonban csak mintegy a fele jött hétfőn. Ennek oka, hogy Oroszország összeveszett Fehéroroszországgal. A Transznyeft orosz állami vezetéküzemeltető társaság el is ismerte hétfőn, hogy leállította a Fehéroroszországba irányuló olajkivitelt, aminek következtében leálltak a németországi és lengyelországi tranzitszállítások, és Kelet-Európába sem jön kőolaj.
Szergej Grigorjev, a Transznyeft alelnöke ugyanakkor hozzátette, hogy a cég erre a lépésre azért kényszerült, mivel Fehéroroszország megcsapolta a szállított nyersolajat. Minszk e szerint a megcsapolt olajat a törvénytelenül kiszabott tranzitálási díj ellenételezésének tekinti - mondta Grigorjev. "Ezért kényszerültünk a tranzitszállításoknak a megcsapolt mennyiségnek megfelelő mértékben történő csökkentésére. Ezután a dolgok úgy alakultak, hogy a szállítások teljes leállítására kényszerültünk."
Grigorjev megjegyezte, hogy reményei szerint a párbeszéd kedden, az orosz ünnepek utáni első munkanapon újrakezdődhet.
Az orosz cégek vis maiorral, vagyis előre láthatatlan kényszerhelyzettel indokolják az európai vállalatokkal (köztük a magyar Mollal) szembeni szerződéses kötelezettségeik elmulasztását - jelentette be az orosz gazdasági miniszter helyettese, Andrej Saronov hétfőn este. A vis maiorra való hivatkozás lehetővé teszi a szállítások két hónapos felfüggesztését, majd pedig felújításukat a szerződések megszegése nélkül - jegyezték meg moszkvai megfigyelők.
A hétfő délutáni magyarországi megbeszélésen ezért akciótervet dolgoztak ki arra az esetre, ha rövid vagy hosszabb távra is leáll a teljes kőolajimport - mondta el Kóka János a megbeszélést követően újságíróknak.
Gond egyébként nincs, hiszen néhány napra a Mol is rendelkezik elegendő készletekkel, ennél hosszabb kimaradás esetére pedig a gazdasági miniszter megtett minden előkészületet annak érdekében, hogy a rendelkezésre álló több mint 90 napra elegendő kőolajkészletet felhasználhassák. Magyarországon naponta 15 ezer tonna kőolajat finomítanak, a 22 ezer tonnás import többi része vagy tranzit kőolaj, vagy export.
Kóka János gazdasági miniszter arról is beszámolt, hogy, ha a jelenlegi helyzet sokáig elnyúlik, akkor sem lesz probléma a magyar kőolajellátással. Tengeri olajat ugyanis bármikor tud vásárolni a Mol, amelyet az Adria-vezetéken keresztül tud behozni az országba. Az Adria-vezeték napi kapacitása 27-28 ezer tonna naponta, ami jóval meghaladja a normális beszerzési mennyiséget. Ezen a vezetéken jelenleg Magyarország felől szállítanak Horvátország felé kőolajat, az irányt azonban 10 napos átállással meg tudják fordítani.
Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy az import jelenlegi kimaradásának az üzemanyagárra nincs befolyása. A Mol ugyanis a benzinárat a nagy nemzetközi piacok árai alapján határozza meg. Ezekre pedig az orosz szállítás kimaradásának nincs hatása.
A szállítási gondok elhúzódását nem tartják valószínűnek a szakértők, ráadásul a több mint 90 napos tartalék lehetővé teszi, hogy a Mol akár az Adria vezetéken keresztüli kőolajimportra is felkészüljön - közölte a Mol.
Tekintettel arra, hogy a kőolaj-szállítási gondok Németországot, Lengyelországot, Szlovákiát, Csehországot és Ukrajnát is érintik, az érintett magyarországi szervezetek felvették a kapcsolatot külföldi partnereikkel a további lépések összehangolása érdekében.
Fitch: Vannak alternatív beszerzési útvonalak is
Közép-Európa orosz nyersolaj-ellátása megbízhatatlanabbá vált, áll a Fitch Ratings hétfőn Londonban kiadott elemzésében. A hitelminősítő szerint ez meglepetés, mivel az utóbbi tíz évben nem volt jelentős fennakadás a magyarországi Mol és a lengyelországi PKN Orlen kőolaj-ellátásában.
A Fitch szerint azonban az általa besorolással ellátott térségi olajipari vállalatokat egyelőre nem fenyegeti negatív minősítési lépés, mivel a közép-európai EU-országok kötelezően tartalékolnak nyersolajat és üzemanyagokat. Emellett a közép-európai finomítóknak vannak alternatív beszerzési útvonalaik is; a lengyel finomítók például használhatják a gdanski kikötő olajterminálját. Mindazonáltal ha az ellátás hosszabb távon sem áll helyre, a Fitch felülvizsgálhatja a térségi finomítók adósosztályzatait, mivel a vezetékes szállítás kiesését az orosz olaj tengeri importjával kellene pótolni, ami pótlólagos szállítási költséget, illetve - északi-tengeri vagy közel-keleti olaj vásárlása esetén - drágább olajat jelent.
Európai készletek
Az Európai Unió Energia Bizottságának legfrissebb, október végi közlése szerint a különböző olajipari termékekből átlagosan 110 napos készlettel rendelkezik Magyarország, ezen belül fűtőolajból 208 napra elegendő a készlet, benzinből 102 napra, dízelolajból pedig 91 napra - mondta Barta Judit. A GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője hozzátette azt is, hogy az EU-ba belépő 10 új tag közül csak Magyarország teljesíti a 90 napos készletezési előírást, Csehország, Szlovákia és Lengyelország nem, igaz egyes országok átmeneti mentességet kaptak 2007 végéig a készletfeltöltésre. Az EU régi 15 tagjának átlagos készletszintje 121 nap volt október végén.