Szünetel a Barátság, jöhet az Adria

Vágólapra másolva!
Leállt az Oroszország felől Magyarországra irányuló kőolajszállítás a Barátság kőolajvezetéken, ez azonban hosszabb távon sem okozhat ellátási problémákat, és nem hat a benzin árára sem - jelentette be Kóka János gazdasági miniszter. Magyarország ugyanis a teljes kőolajszükségletét be tudja szerezni tengerről is, amelyet az Adria vezetéken keresztül fel is tudnak hozni az országba.
Vágólapra másolva!

Hétfőn este nyolc óra környékén teljesen leállt az Oroszország irányából Magyarország felé áramló kőolajszállítás. Ez azonban hosszabb távon sem okoz ellátási problémákat, és az üzemanyagárakra sincs hatással - jelentette be Kóka János gazdasági miniszter hétfőn este Budapesten azt követően, hogy megbeszélést folytatott az ügyben érintett állami és magáncégek képviselőivel.

Magyarországra naponta 22 ezer tonna kőolaj érkezik a Barátság kőolajvezetéken keresztül, ennek azonban csak mintegy a fele jött hétfőn. Ennek oka, hogy Oroszország összeveszett Fehéroroszországgal. A Transznyeft orosz állami vezetéküzemeltető társaság el is ismerte hétfőn, hogy leállította a Fehéroroszországba irányuló olajkivitelt, aminek következtében leálltak a németországi és lengyelországi tranzitszállítások, és Kelet-Európába sem jön kőolaj.

Szergej Grigorjev, a Transznyeft alelnöke ugyanakkor hozzátette, hogy a cég erre a lépésre azért kényszerült, mivel Fehéroroszország megcsapolta a szállított nyersolajat. Minszk e szerint a megcsapolt olajat a törvénytelenül kiszabott tranzitálási díj ellenételezésének tekinti - mondta Grigorjev. "Ezért kényszerültünk a tranzitszállításoknak a megcsapolt mennyiségnek megfelelő mértékben történő csökkentésére. Ezután a dolgok úgy alakultak, hogy a szállítások teljes leállítására kényszerültünk."

Grigorjev megjegyezte, hogy reményei szerint a párbeszéd kedden, az orosz ünnepek utáni első munkanapon újrakezdődhet.

Az orosz cégek vis maiorral, vagyis előre láthatatlan kényszerhelyzettel indokolják az európai vállalatokkal (köztük a magyar Mollal) szembeni szerződéses kötelezettségeik elmulasztását - jelentette be az orosz gazdasági miniszter helyettese, Andrej Saronov hétfőn este. A vis maiorra való hivatkozás lehetővé teszi a szállítások két hónapos felfüggesztését, majd pedig felújításukat a szerződések megszegése nélkül - jegyezték meg moszkvai megfigyelők.

A hétfő délutáni magyarországi megbeszélésen ezért akciótervet dolgoztak ki arra az esetre, ha rövid vagy hosszabb távra is leáll a teljes kőolajimport - mondta el Kóka János a megbeszélést követően újságíróknak.

Gond egyébként nincs, hiszen néhány napra a Mol is rendelkezik elegendő készletekkel, ennél hosszabb kimaradás esetére pedig a gazdasági miniszter megtett minden előkészületet annak érdekében, hogy a rendelkezésre álló több mint 90 napra elegendő kőolajkészletet felhasználhassák. Magyarországon naponta 15 ezer tonna kőolajat finomítanak, a 22 ezer tonnás import többi része vagy tranzit kőolaj, vagy export.

Fotó: MTI
A munkaértekezleten akciótervet dolgoztak ki

Kóka János gazdasági miniszter arról is beszámolt, hogy, ha a jelenlegi helyzet sokáig elnyúlik, akkor sem lesz probléma a magyar kőolajellátással. Tengeri olajat ugyanis bármikor tud vásárolni a Mol, amelyet az Adria-vezetéken keresztül tud behozni az országba. Az Adria-vezeték napi kapacitása 27-28 ezer tonna naponta, ami jóval meghaladja a normális beszerzési mennyiséget. Ezen a vezetéken jelenleg Magyarország felől szállítanak Horvátország felé kőolajat, az irányt azonban 10 napos átállással meg tudják fordítani.

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy az import jelenlegi kimaradásának az üzemanyagárra nincs befolyása. A Mol ugyanis a benzinárat a nagy nemzetközi piacok árai alapján határozza meg. Ezekre pedig az orosz szállítás kimaradásának nincs hatása.

A szállítási gondok elhúzódását nem tartják valószínűnek a szakértők, ráadásul a több mint 90 napos tartalék lehetővé teszi, hogy a Mol akár az Adria vezetéken keresztüli kőolajimportra is felkészüljön - közölte a Mol.

Tekintettel arra, hogy a kőolaj-szállítási gondok Németországot, Lengyelországot, Szlovákiát, Csehországot és Ukrajnát is érintik, az érintett magyarországi szervezetek felvették a kapcsolatot külföldi partnereikkel a további lépések összehangolása érdekében.

Forrás: [origo]
Gáz (piros) és kőolajvezetékek (zöld)

Fitch: Vannak alternatív beszerzési útvonalak is

Közép-Európa orosz nyersolaj-ellátása megbízhatatlanabbá vált, áll a Fitch Ratings hétfőn Londonban kiadott elemzésében. A hitelminősítő szerint ez meglepetés, mivel az utóbbi tíz évben nem volt jelentős fennakadás a magyarországi Mol és a lengyelországi PKN Orlen kőolaj-ellátásában.

A Fitch szerint azonban az általa besorolással ellátott térségi olajipari vállalatokat egyelőre nem fenyegeti negatív minősítési lépés, mivel a közép-európai EU-országok kötelezően tartalékolnak nyersolajat és üzemanyagokat. Emellett a közép-európai finomítóknak vannak alternatív beszerzési útvonalaik is; a lengyel finomítók például használhatják a gdanski kikötő olajterminálját. Mindazonáltal ha az ellátás hosszabb távon sem áll helyre, a Fitch felülvizsgálhatja a térségi finomítók adósosztályzatait, mivel a vezetékes szállítás kiesését az orosz olaj tengeri importjával kellene pótolni, ami pótlólagos szállítási költséget, illetve - északi-tengeri vagy közel-keleti olaj vásárlása esetén - drágább olajat jelent.

Európai készletek

Az Európai Unió Energia Bizottságának legfrissebb, október végi közlése szerint a különböző olajipari termékekből átlagosan 110 napos készlettel rendelkezik Magyarország, ezen belül fűtőolajból 208 napra elegendő a készlet, benzinből 102 napra, dízelolajból pedig 91 napra - mondta Barta Judit. A GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője hozzátette azt is, hogy az EU-ba belépő 10 új tag közül csak Magyarország teljesíti a 90 napos készletezési előírást, Csehország, Szlovákia és Lengyelország nem, igaz egyes országok átmeneti mentességet kaptak 2007 végéig a készletfeltöltésre. Az EU régi 15 tagjának átlagos készletszintje 121 nap volt október végén.