Megtartják a sztrádamatricát 2010-ig

Vágólapra másolva!
Az útdíj refomról indult találgatásoknak próbált elébe vágni a GKM péntek délutáni sajtótájékoztatóján a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium. A tervek szerint 2010-ig nem változtatnak a személygépkocsik matricás rendszerén az autópályákon, és a fizetést csak azokra az utakra bővítik ki, amelyek többletszolgáltatást nyújtanak. A kamionosok azonban készíthetik a pénztárcájukat. Arról hogy pontosan mely utakat érint majd a változás, a GKM államtitkárai nem adtak felvilágosítást.
Vágólapra másolva!

A nyilvánosságra került útdíj-kibővítési tervet, és az ezzel kapcsolatos találgatásokat próbálta tisztázni péntek délutáni sajtóbeszélgetésén a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium. Garamhegyi Ábel szakállamtitkár szerint a héten szakmai egyeztetés kezdődött, nem pedig kiszivárgott anyagokról van szó.

Garamhegyi elmondta: egyelőre csak az elvi lehetőségét teremtik meg annak, hogy a kormány a sztrádákon kívül más gyorsforgalminak minősített utakra is kiterjessze a díjszedést. Ebben a kormányzati ciklusban a szakállamtitkár szerint nem tervezik megváltoztatni személygépkocsik számára a matricás rendszert, csak kiterjesztik a díjszedési területet.

Azokon az utakon kell majd fizetni, amelyek nem az alapszolgáltatás része, tehát van velük párhuzamos "hagyományos" autóút. "Ezeknek az utaknak a döntő többsége még meg sem épült" - tette hozzá Garamhegyi. Sem az államtitkár, sem Felsmann Balázs szakállamtitkár nem tudott pontos listát adni arról, hogy mely utak kerülnek újonnan a fizetős kategóriába. Mindketten arra hivatkoztak, hogy erről még sokakkal kell egyeztetni, a tervezet egyelőre csak a lehetőségét biztosítja az útdíj kiterjesztésének.

"Ameddig matrica van, addig nincs kilométer arányos rendszer." - reagált Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub elnökének korábbi félelmeire az államtitkár. Kovács ugyanakkor azt is cáfolta, hogy megszűntetnék a jelenlegi négy napos matricát. "Nem látok okot arra, hogy megváltozzon a négynapos matrica." - mondta az államtitkár. Felsmann Balázs szakállamtitkár ugyanakkor nem tudta teljes egészében cáfolni, hogy ne lehetne végrehajtani év közbeni matricaár-emelést.

A teherfuvarozóknak azonban április elsejétől az autópályákon használt matricát kell vásárolni, bizonyos főutak használatáért. A D4-es kategóriát érinti a változás, ezek a 12 tonna feletti járművek. A 30 000 kilométeres főúthálózatból kevesebb mint 1000 kilométert érint a döntés, azonban Felsmann szerint ebbe olyan szakaszokat próbáltak összeválogatni, amelyek nehezen elkerülhetőek. Az államtitkár arra pontosan nem tudott válaszolni, hogy mely szakaszokon lesz kötelező a fizetés, arra hivatkozva, hogy erről még egyeztetnek a szakmai szervezetekkel és a társminisztériumokkal. Az előzetes számítások szerint ez a lépés 1,4 milliárd forinttal növeli majd az útdíjból származó bevételt.

A GKM tervei szerint a matricás módszert a teherfuvarozók esetében elektronikus teljesítmény és kilométer arányos fizetési rendszer váltja föl, lehetőleg már 2008-ban. Mivel a 2007-es költségvetésben ilyen tétel nem szerepel, a kormányzat - amennyiben elfogadja - várhatóan szolgáltatásbérlet formájában, magántőke bevonásával, de nem PPP rendszerben valósítja meg az új rendszert. Garamhegyi elmondta: a matricás rendszer kiterjesztésével a teherfuvarozóknak azt akarják elérni, hogy az elektronikus díjfizetés ne sokként érje az ágazatot.

Barsi Szabó Gergely