Tizenegyen jelentkeztek az olasz Alitalia légitársaság maradék állami részének megvételére a hétfő este lejárt határidőig. Többségük olyan befektetési alap, amely gyenge cégek megvásárlásával, átalakításával és továbbadásával foglalkozik.

A jelentkezők között a legtekintélyesebb az UniCredit bankcsoport. Szakmai körökből csak egy érdeklődő akadt: az olasz olcsó jegyes légitársaság, az Air One vezetője, Carlo Toto.

Az olasz kormány kéthónapos tárgyalássorozatra számít a vevőjelöltekkel. A kormány egy hónapja, december 29-én hirdette meg hivatalosan az Alitaliát. Január 29-én estig az Alitalia legalább 30,1 százalékára, illetve legföljebb 49,9 százalékára - ez a teljes állami részesedés - jelentkezhettek legalább 100 millió eurós alaptőkéjű érdeklődők.

A licitálóknak vállalniuk kell, hogy a csőddel fenyegetett légitársaság legalább 30,1 százalékát megtartják az üzleti tervük megvalósításáig, és fenntartják az Alitalia nemzeti jellegét. Az elbírálásban nagy súllyal esik latba a vevő üzleti terve az Alitalia "újraindítására és fejlesztésére". A légitársaság piaci tőkeértéke 1,37 milliárd euró. Ha nem sikerülnek a tárgyalások, akkor nyilvános, tőzsdei kibocsátással próbálják majd eladni az állami részt.

Az Alitalia üzemi vesztesége tavaly körülbelül 380 millió euró volt, a korábban várt 221 milliós hiány helyett, közölték a társaságnál előzetes becslésként hétfőn. A növekvő veszteséget a sztrájkokkal, a munkaköltség csökkentésének meghiúsulásával, az üzemanyag drágaságával és az olcsó jegyes légitársaságok versenyével magyarázták. A cégnek utoljára 2002-ben volt profitja. Tényként közölték, hogy az üzemi hiány novemberrel bezárólag 197 millió eurót ért el. Az év végén 1,026 milliárd euró volt a cég adóssága. Hozzátették: a rendelkezésre álló forgótőke "jóval több mint egy évi" működést tesz lehetővé.

Az Alitalia és az ugyancsak olasz Simest állami befektetési társaság 1992-ben 77 millió dollárért megvette a Malév 35 százalékát. A részvényeket a magyar kormány 1999 közepén visszavásárolta, azzal a céllal, hogy megkönnyítse a légitársaság tényleges privatizációját.