Könnyen jöhet büntetőkamattal a villanyszámla

Vágólapra másolva!
Az Elmű egyszerre akarja behajtani elmaradt járandóságait, még ha a fogyasztó nem hibás is a késedelemért - jelezte az [origo] számos olvasója a múltkori cikkünkre reagálva. A szolgáltató viszont állítja, csak akkor szigorú, ha bizonyítottan nem ő mulasztott. Ilyenkor viszont jön a késedelmi kamat is.
Vágólapra másolva!

A késve érkező villanyszámlákkal foglalkozó cikkünkre számos hozzászólás érkezett szerkesztőségünkbe, melyekben az [origo] olvasói több ponton megkérdőjelezik az Elmű által a problémára adott válaszokat.

Olvasóink leggyakrabban azt kifogásolják, hogy a megkésett csekkek befizetési esedékességére a szolgáltató valójában nem adott haladékot. Sok panasz érkezett azzal kapcsolatban is, hogy a hónapokkal ezelőtt bejelentett adatmódosításra nem reagáltak az elektromos műveknél, illetve hogy roppant nehéz felvenni a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal, telefonon, e-mailben és személyesen egyaránt.

"Tavaly szeptemberben cserélték le a villanyóránkat, azóta nem kaptam villanyszámlát. Ez idáig hat alkalommal reklamáltunk írásban és szóban is az Elmű irodájában. Hónapok alatt nem vitték fel a rendszerükbe az új villanyóra számát, ezért az automata rendszerük nem tud számlázni, és nem engedi bediktálni az óra állását sem. Azt válaszolták, hogy ők nem tehetnek semmit, csak a panaszokat regisztrálják. Kollégáim között többnek a rokonságában ugyanez a helyzet, vagyis a nagy számok törvénye alapján nem csak a fogyasztók 1 százalékának lehetnek ilyen panaszai" - írta egy olvasó.

Üdítő és csoki

"Senki sem tévedhetetlen" - reagált Boross Norbert, a Budapesti Elektromos Művek Nyrt. (Elmű) kommunikációs vezetője. Az adatmódosulással kapcsolatos gondok az adatrögzítés hibájából is előfordulhatnak- ám a konkrét okot csak az egyedi panaszkezeléssel lehet megszüntetni - mondta a cég képviselője. Azon felvetésünkre, hogy az ügyfélszolgálatokat enyhén szólva nehéz elérni, Boross Norbert azt válaszolta, hogy, bár az Elmű ügyfélszolgálata a legnagyobb Közép-Európában, a napi 2-3 ezer bejelentés kezelése komoly terhet jelent még nekik is. A legnagyobb forgalom egyébként általában délelőtt van az ügyfélszolgálaton, különösen hétfőn, ezért inkább napközben, a kora délutáni órákban érdemes a panaszokkal felkeresni a közönségszolgálatot - tette hozzá.

"Több ügyintéző beállítása talán rövidítené a várakozási időt" - adott jó tanácsot egy olvasónk a szolgáltatónak. "A Váci úti irodán annyian voltak, hogy már csak az utcán volt hely, de legalább üdítőt és csokit osztottak" - számol be kis részben pozitív tapasztalatairól egy másik ügyfél, aki szintén a számlák elmaradása miatt reklamált volna. "Hiába írtam nekik e-mailt, semmi válasz nem érkezett" - tette hozzá.

Forrás: [origo]
Körülbelül kétmillió ügyfelük van

"Nem ismerek egyetlen olyan céget sem, közüzemi szolgáltatót meg pláne nem, amelyik ennyire lassan dolgozik, ráadásul az úgynevezett rendszerátállás miatt a telefonos szolgáltatás, az úgynevezett ügyfélszolgálat is akadozik. Az pedig, hogy egy ügyfélszolgálati irodába bejussak, kész rémálom, mert már a reggeli nyitás előtt több ember áll sorban például kispesti irodájuknál, mint amennyit önök egész nap be tudnak fogadni" - osztotta meg velünk a szolgáltatónak november elején küldött panaszos e-mailt egy ügyfél, amelyre azonban válasz nem érkezett.

Szigorú haladék és késedelmi kamat

Számos észrevétel érkezett azzal kapcsolatban is, hogy az Elmű az általa kommunikáltakkal szemben mégsem ad fizetési haladékot a jókora késéssel érkező számlákra. "Négy hónapot késett számlámra nem márciusi, hanem egyhetes türelmi időt kaptam" - írta olvasónk. "Én szerencsés vagyok, mert 'csak' kéthavi számlával maradt el a szolgáltató, de mindkettőnek február hetedike volt a teljesítési határideje" - osztotta meg velünk tapasztalatait egy másik Elmű-ügyfél. "Arról nem beszélve, hogy csak egyheti telefonálás után tudta elérni őket az angol nyelvű ügyintézőn keresztül" - tette hozzá. "Január végén kapta meg az elmaradt öthavi összesített villanyszámlát fizetési felszólítással és késedelmi kamattal" - fogalmazta meg egy olvasónk nem egyedi problémáját. Több Elmű-ügyfél jelezte felénk, hogy a szolgáltató az elmaradt díjakat egyszerre, egy napon emelte le a bankszámláról, ráadásul "nem lehet tudni, miért annyit, amennyit".

Forrás: [origo]
Angol nyelvtudás előnyt jelent

A meghosszabított fizetési határidő csak a szolgáltató mulasztása esetén áll fenn; vagyis, ha az elektromos művek bizonyíthatóan már korábban is küldött számlát, akkor legfeljebb kérelmezni lehet a részletfizetést - mondta az Elmű kommunikációs vezetője.

Ennek alapján tehát elvben akkor is elháríthatja a felelősséget a szolgáltató, ha a fogyasztó által bejelentett adatmódosítás után a számlák a kézbesítés hibájából nem jutottak el az egyébként helyes címre. Ilyenkor ugyan az ügyfél biztosan nem tehet a késedelemről, de bizonyíthatóan az áramszolgáltató sem.

Amennyiben valaki korábban már megszegett egy részletfizetési megállapodást, annak a továbbiakban nem tudjuk felajánlani ezt a lehetőséget - tette hozzá Boross. A késedelmi kamatot szintén csak akkor vetik ki, ha az elmaradás nem a szolgáltató hibájából jön létre - mondta a szóvivő. (Ennek mértékét egyébként törvény rögzíti a jegybanki alapkamathoz kötve.)