Toyota: sorban nyolcadik rekordéve felé tart

Vágólapra másolva!
A legnagyobb japán és a világon a második számú autógyár-csoport, a Toyota 426,7 milliárd jenes adózott eredményt ért el a decemberrel zárult harmadik negyedévben. Ez 7,3 százalékkal több az egy évvel korábbi 397,6 milliárd jennél.
Vágólapra másolva!

Az első üzleti negyedévben 39,2 százalékkal, a másodikban 33,6 százalékkal volt nagyobb az adózott eredmény az egy évvel korábbinál. A lassulás ellenére - amit a gyenge hazai értékesítés és egy amerikai gyárépítkezés induló költsége okozott - az eredmények negyedévi rekordot jelentenek.

Közben a fő vetélytársak közül a világelső General Motorsnak 3 milliárd dollár vesztesége volt a tavalyi első kilenc hónapban, a Ford már 5,8 milliárd dolláros veszteséget jelentett a negyedik negyedről is.

A Toyota jó úton van az egymás utáni nyolcadik rekordéve felé, így jó úton halad, hogy - miután piaci tőkeértéke már tavaly a legnagyobb lett a világon az autógyárak közül - még az idén megelőzze az amerikai General Motorst mint a világ legtöbb autót eladó gyára is. Idén üzemek építését fejezi be Oroszországban, Kínában és Thaiföldön, évi 560 ezer autóval növelve termelőkapacitását világszerte. 2009-re felépül a legújabb, nyolcadik üzeme az Egyesült Államokban is. A drága üzemanyag korszakában a viszonylag kis fogyasztású és nem túl drága japán kocsik népszerűbbek, mint a hatalmas amerikai terepjárók, amelyekre a két fő amerikai gyártó a korábbi években üzletpolitikáját alapozta.

Az európai és az amerikai értékesítés növekedése bőven kárpótolta a céget a gyenge japán keresletért. Japánban az eladásai a negyedévben 30 ezerrel 541 ezerre csökkentek, Észak-Amerikában 121 ezerrel 764 ezerre nőttek, Európában 60 ezerrel 306 ezerre szaporodtak. A Toyota tavaly a naptári évben több mint 8,8 millió járművet adott el - 9 százalékkal többet, mint 2005-ben -, a General Motors 9,09 milliót. Idénre a General Motors még nem közölt célt, a Toyota-csoport 9,34 milliót tervez eladni.

Az Egyesült Államokban a Toyota tavaly a harmadik helyre került a General Motors és a Ford után, kiszorítván a DaimleChryslert. Idén várhatóan a második helyre kerül az Egyesült Államokban az értékesítés számát tekintve.

A harmadik üzleti negyedévben az üzemi eredmény 19,2 százalékkal 574,7 milliárd jenre nőtt az egy évvel korábbi 482,2 milliárdhoz képest. A csoport nettó bevétele 15,2 százalékkal 6,15 billió jenre emelkedett.

A tavalyi utolsó negyedévben a Toyota-csoport 2,155 millió járművet adott el világszerte, 8,8 százalékkal többet az egy évvel korábbi 1,98 milliónál.

A második üzleti negyedév után emelték az éves tervet: egész üzleti évre 1,55 billió jenes adózott eredményt várnak az első negyed után jósolt 1,31 billió helyett, 2,2 billió jenes üzemi eredményre számítanak 1,9 billió helyett - első ízben 2 billiónál többre -, és 23,2 billió jenes bevételre 22,3 billió helyett. Ezeken a célokon a harmadik üzleti negyedév után nem változtattak.

A tavaly márciussal zárult, előző üzleti évében a Toyota adózott eredménye 1,372 billió jen volt, 17 százalékkal több az előző évi 1,171 billiónál.

Az első félév rosszul sikerült, az adózott eredmény 2,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A második félévben az erős amerikai értékesítés és a gyenge jen segített a cégnek, a harmadik üzleti negyedévben 34 százalékkal, az utolsóban 39 százalékkal nagyobb volt az adózott eredmény, mint egy évvel azelőtt. Az üzemi eredmény egy év óta először a harmadik üzleti negyedévben növekedett éves összehasonlításban, mert korábban az értékesítés gyors növekedése miatt emelkedő beruházási költségek szűkítették az üzemi eredmény arányát a bevételhez képest.

A csoport üzemi eredménye az üzleti évben 1,878 billió jenre nőtt az előző évi 1,672 billióról - az utolsó negyedévben az üzemi eredmény 53,2 százalékkal emelkedett -, a forgalom 13,6 százalékkal 21,073 billió euróra gyarapodott 18,552 billióról.