Félmillió e-bevallás még hiányzott délután

Vágólapra másolva!
Hétfő délután 3 óráig mintegy 960 ezer e-bevallás érkezett az adóhatósághoz a hétfő estig esedékes mintegy másfél millióból. Ebből vasárnap éjfélig mintegy 800 ezren, hétfőn délutánig pedig további 160 ezren küldték el bevallásukat. Így éjfélig még több mint félmillió e-bevallásnak kellene beérkeznie.
Vágólapra másolva!

Nagy József, az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) főosztályvezetője az MTI-nek elmondta: szombaton és vasárnap óránként 10 ezer, hétfőn már óránként 15-20 ezer bevallás érkezett. A rendszer kapacitása azonban ennél sokkal nagyobb, óránként 200 ezer kisbevallást (egy személyre szóló bevallás) is fogadni tudna - mondta a főosztályvezető.

Műszaki típusú problémát nem tapasztaltak. Sokan jelezték ugyanakkor, hogy az adóhatóságtól nem kapták meg azonnal az elektronikus úton teljesített bevallások beérkezését igazolandó nyugtafájlokat. Az APEH ezért hétfőn közzé is tett egy tájékoztatót honlapján, amelyben felhívja a figyelmet arra, hogy a beküldött bevallások nagy száma miatt ez előfordulhat. A nyugtafájl visszaküldésére egyébként az APEH-nak a vonatkozó jogszabályok szerint három nap áll rendelkezésére.

A főosztályvezető felhívta a figyelmet: az ügyfélkaputól kapott igazolás birtokában nem kell aggódni a mulasztási bírság miatt. A bevallást elmulasztó magánszemélyekre egyébként 100 ezer, a cégekre 200 ezer forintos bírságot is kiróhatnak, míg a regisztrálás elmulasztásának büntetőtétele 500 ezer forint is lehet.

Nagy József elmondta, a hibás bevallás miatt sem kell bírságtól tartani, ha azt határidőre beküldték. Hibajelzést egyébként a tapasztalatok szerint általában akkor kapnak az ügyfelek, ha nem a legfrissebb programverziókat használják. Csupán a nyugta hiánya miatt nem kell tehát megismételni a bevallást, különösen, hogy ez növeli a rendszer terhelését, s lelassulásához vezethet.

Az APEH kibővített ügyfélszolgálattal készült az utolsó napok rohamára, a telefonoknál 160-200 ember várta a hívásokat. Rengeteg megkeresés volt, de bírták a rohamot: a fogadott hívások aránya 70 százalék volt a kezdeményezettekhez képest. Nagy József tájékoztatása szerint nem adózói, inkább informatikai jellegű problémákkal fordultak az ügyfélszolgálatokhoz, a számítógépes ismeretek hiányát jelezték a kérdések. A telefonos ügyfélszolgálat hétfőn éjfélig az ügyfelek rendelkezésére áll.