Gyakran tévesztenek meg a mobilszolgáltatók

2007.03.07. 13:44

Összesen 380 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2004. és 2007. között fogyasztók megtévesztése miatt a mobiltelefon-szolgáltatást nyújtó vállalkozásokra. Legutóbb, 2007. február 6-án a Vodafone-t marasztalta el hasonló ügyben a versenyhatóság, a cég 5 millió forint bírság megfizetésére köteles.

Megtévesztette a fogyasztókat a Vodafone Magyarország Rt. - állapította meg 2007. február 6-án a GVH. A távközlési vállalkozás 2006 májusában "a legversenyképesebb kártyás tarifa" szlogennel népszerűsítette Vitamax Joker Plusz tarifacsomagját. Ezen túl a reklámkampány szerint a Vodafone tarifái voltak a "legjobbak", "a ma elérhető legkedvezőbbek". A vizsgálat során kiderült, hogy a Vodafone díjai 5 időszak-hívásirány kombinációban megegyeznek a Pannon Praktikuméval, két időszak-hívásirány kombinációban a Domino díjcsomaggal, hat időszak-hívásirány kombinációban pedig a Domino aktív díjcsomagéval, tehát a felsőfokú, piacelsőségi állításnak minősülő jelző használata nem volt megalapozott. A jogsértés miatt a Vodafone ötmillió forint bírság megfizetésére köteles.

Nem sokkal korábban, 2007. január 23-án a GVH ugyancsak a fogyasztók megtévesztése miatt elmarasztalt egy másik mobilszolgáltatót is. A Pannon GSM Távközlési Zrt.-nek 40 millió forint bírságot kellett fizetnie, mert 2006 májusában jogsértő módon reklámozta a djuice kártyás tarifacsomagját. A vállalkozás hirdetéseiben az "Akár 17 Ft/perc", a "+havi 20 sms ajándékba", illetve a "+ havi 20 ingyen sms" kijelentéseket használta, de a vizsgálat során bebizonyosodott, hogy egyik állítás sem felel meg a valóságnak. Az egy perc időtartamú telefonálás többe kerül a fogyasztónak 17 forintnál, és nem kap ingyenes sms-küldési lehetőséget. A 17 forintos percdíj és a 20 sms különdíj nélkül való elküldése csak akkor lehetséges, ha a fogyasztó a 490 forintos havi díjat megfizeti.

A Pannon GSM Távközlési Zrt. - hasonlóan a két másik szolgáltatóhoz - visszaesőnek számít, hiszen rövid időn belül két másik ügye is a GVH elé került. 2006 novemberében például 16 millió forint bírságot kapott a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt. Egyes, 2006 január közepe és március közepe között tartott akciója reklámozása során ugyanis elhallgatta, hogy a fogyasztó új számlás előfizetés vásárlásakor csak két éves hűségnyilatkozat megtétele esetén vehet részt az adatkártyát 0 forintért kínáló akcióban.

Tavaly december végén ismét a fogyasztók megtévesztése miatt kellett hétmillió forint bírságot fizetnie a Pannon GSM-nek. A társaság 2006 júliusa és augusztusa között sugárzott hirdetéseiben a hétvégéken ingyen wap-használatot ígért, de a vizsgálat során kiderült, hogy az akciós termék ingyenes használata korlátozott, csak 10 MB-ig érvényes.

Volt dolga a GVH-val a harmadik, legnagyobb mobilszolgáltatónak is. A Magyar Telekom Távközlési Nyrt. is a közelmúltban, 2007. január 9-én kapott 20 millió forintos bírságot a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt. A társaság mobilcége, a T-Mobil ugyanis 2006 januárja és augusztusa között mobiltelefonok értékesítését segítő egyes reklámjaiban nem közölte, hogy a kedvezményes árú készülékvásárlás egyik feltétele a kétéves hűségnyilatkozat vállalása.

Ezt megelőzően tavaly decemberben marasztalta el a GVH a Magyar Telekomot, mert mobilcége 2006. április közepe és május vége között az "Akár 5 Ft/perc", illetve a "verhetetlen áron" szlogenekkel népszerűsítette a Kaméleon díjcsomagot. A vizsgálat megállapította, hogy a reklámokban ígért percdíj három felező csomag együttes megvásárlásával érhető el. Így a fogyasztónak ki kell fizetnie a díjcsomag kétezer forintos alapdíját és a három felező csomag egyenként 500 forintos havidíját is ahhoz, hogy percenként öt forintért telefonálhasson. Az eljárás során a T-Mobil nem tudta igazolni azt sem, hogy árai valóban verhetetlenek. Mindezek miatt a Magyar Telekomot a GVH 80 millió forint bírság megfizetésére kötelezte.

A háromszereplős távközlési piacon több mint 9 millió fogyasztó van jelen. Az ügyfelekkel való kommunikáció mára a mobiltársaságok versenystratégiájának meghatározó részévé vált. A fogyasztók számára ugyanakkor szinte lehetetlen az egyes szolgáltatásokat tárgyilagosan összehasonlítani.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK