Tévés reklámok hajtják fel a profitot

Vágólapra másolva!
Az RTL Group és az SBS Broadcasting, a két vezető magyarországi kereskedelmi tévécsatorna anyacégei egyaránt jó évet zártak tavaly: mindkettő jelentősen növelte éves eredményét.
Vágólapra másolva!

A luxembourgi központú RTL Group Európa legnagyobb médiacsoportja, a Bertelsmann legnyereségesebb tagja. A társaság 2006-ban az előző évit 80 százalékkal meghaladó, 1,11 milliárd eurós nettó profitot ért el, miközben az árbevétel éves összevetésben tíz százalékkal, 5,64 milliárd euróra nőtt. A tíz európai ország 38 tévécsatornájában és 29 rádiójában érdekelt RTL nyereségének megugrása mindenekelőtt a dinamikusan bővülő németországi reklámpiacnak köszönhető - olvasható a Világgazdaságban.

Gerhard Zeiler vezérigazgató szerint a társaság 2007-et is biztatóan kezdte, és hozzátette: az éves eredményekhez akár akvizíciók is hozzájárulhatnak.

A magyar piacon a TV2 tulajdonosaként jelen lévő SBS Broadcasting SA tavaly szinte minden pénzügyi rekordját megdöntötte: az EBITDA az előző évhez képest 43 százalékkal, 207 millió euróra nőtt, miközben az árbevétel - a cég történetében először - elérte az egymilliárd eurót.

Patrick Tillieux vezérigazgató az Európa tizenegy országában 20-20 ingyenes, illetve fizetős tévécsatornával és 24 rádióhálózattal jelen lévő csoport skandináviai érdekeltségei mellett a Belgiumban, Hollandiában és Romániában működő tévécsatornákat, valamint az ügyfélkörüket jelentősen bővíteni képes észak-európai fizetős tévéket emelte ki.

Az SBS-nél a nem hirdetési bevételek a teljes forgalomnak tavaly a 39 százalékát adták, ez a mutató 2005-ben még 34 százalék volt. A társaság várhatóan a harmadik negyedévben fűzi szorosra kapcsolatait a német ProSiebenSat.1 társasággal. Ehhez csupán az elhatározás szükséges, elvégre mindkét cégben a Kohlberg Kravis Roberts és a Permira a többségi tulajdonos.

A magyarországi televíziós reklámpiacon a csatornák tavaly - szakmai körökből származó információink szerint - a 15 százalékos ügynökségi jutalékot is beleszámítva körülbelül 68 milliárd forintos árbevételt értek el. Eszerint a tévés piac 2006-ban nem bővült, hiszen a Magyar Reklámszövetség becslése szerint 2005-ben még megközelítette a 70 milliárd forintot. A tendencia pedig várhatóan folytatódik: mivel a hirdetői reklámbüdzsék csökkennek, van, aki az idén további hárommilliárd forintos zsugorodásra számít.

A tavalyi tortából az RTL 51,4 százalékos (35,1 milliárd forint), a TV2 pedig 38,9 százalékos (26,5 milliárd forint) szeletet hasított ki, a többi csatornának így mindössze 9,7 százalék maradt. 2006 elején a helyzet valamelyest változott: az első negyedévi, 13,6 milliárd forintosra becsült piacon - mindenekelőtt a januári áremelés eredményeként - a TV2 részesedése várhatóan 43 százalékra nő, miközben az RTL-é 45-re csökken.