Marshall-segéllyel ér fel a foci-Eb rendezése

Vágólapra másolva!
A 2012-es Európa-bajnokság  fejlesztési követelményei nem jelentenek elviselhetetlen terhet Lengyelország számára, pedig az Európa-bajnokság várható lengyel költségeit mintegy 20 milliárd euróra becsülik. Jelentős munkaerőhiány várható viszont a lengyel építőiparban, így már most tervezik, hogy könnyítenek a külföldiek munkavállalásán.
Vágólapra másolva!

Az 5 év múlva rendezendő Európa-bajnokságnak köszönhetően Lengyelországban mintegy 650 kilométernyi új autópálya épül állami pénzekből, további 450 kilométert pedig magánberuházásokból finanszíroznak. Jerzy Polaczek közlekedési miniszter bejelentette, hogy 2012-ben átadják a forgalomnak az A1-es autópályát, amely Gdansktól a cseh határig húzódik, az A2-es autópályának a német határig tartó szakaszát és az (eredetileg 2015-re tervezett) A4-es autópályát, amely Dél-Lengyelországon keresztül összeköti majd Németországot Ukrajnával. Megépítenek vagy korszerűsítenek 2200 kilométernyi gyorsforgalmi utat is. Felújítanak 12 repülőteret, melyek közül 8-at bővíteni is fognak - olvasható a Lengyel Nagykövetség Kereskedelemfejlesztési és Beruházásösztönzési Osztályának az [origo]-hoz eljuttatott anyagában. Hat új határátkelőt is építenek Lengyelország és Ukrajna között, kettőt pedig korszerűsítenek - derül ki a lengyel-ukrán közös pályázatból.

Tomasz Lipiec lengyel sportminiszter szerint Lengyelország mellett szólt, hogy Ukrajnával együtt közel 100 milliós piacot képeznek, ami az Eb-t üzleti vállalkozásnak tekintő UEFA szemében a magyar-horvát pályázattal szemben bizonyára nagy előny volt. Az infrastruktúra a lengyel-ukrán pályázat gyenge pontja lehet, azonban Jerzy Polaczek közlekedési miniszter rámutatott: 36 milliárd eurós befektetést garantálni tudnak, amelynek nagy részét az EU finanszírozza 2007 és 2013 között. A közúti, vasúti és légi közlekedés projektjeire 19 milliárd eurót fordítanak - jelentette be a két miniszter közös sajtótájékoztatóján. Így az Eb közvetlen költsége csupán a stadionok építése és korszerűsítése lesz.

A lengyelek 2,5 milliárd zlotyt (több mint 160 milliárd forintot) költenek központi és helyi forrásokból stadionok építésére, illetve modernizálására. A varsói Tízéves Jubileumi Stadion helyén felépítik a 60 ezer főt befogadó Nemzeti Sportközpontot. Gdansk új stadiont kap, a 44 ezer férőhelyes Balti Arénát. Poznanban 46,5 ezer fős stadion épül, a wroclawi Olimpiai Stadion 45 ezer férőhelyes lesz. Korszerűsítik a 35 ezer férőhelyes krakkói Wisla stadiont, és a 60 ezer nézőt befogadó chorzówi stadiont befedik.