A gazdasági tárca tegnapi közleménye szerint Kóka János korábbi állásfoglalása ellenére lemondott a főváros és a déli országhatár közti sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. részvényeinek kivásárlásáról, majd a teljes cég értékesítéséről. Ehelyett utasította az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-t, hogy készítse elő a negyvenszázalékos állami üzletrész eladásának pályáztatását - írja a Népszabadság.
Korábbi számítások alapján annyi biztosnak látszik: az ÁAK 20-25 milliárd forintért adhat majd túl a negyvenszázalékos állami részvénycsomagon. A Népszabadság értesülései szerint 21 milliárd forintot már a jelenlegi magánbefektetők is ajánlottak az állami autópálya-társaság kezében lévő üzletrészért. Emellett, az előreláthatólag meghívásos pályázaton részt vevő hazai és nemzetközi befektetők az állami részvényhányad mellett, a magánbefektetők részesedésének megszerzésére szóló opciós jogra is licitálhatnak majd. Ennek értékét a szakértők 5-10 milliárd forintra taksálják.
Az állami üzletrész eladásával így, összességében a költségvetés 30-35 milliárd forintért száll majd ki az M5-ös üzemeltetéséből. Eközben, a korábbi becslések szerint az AKA kivásárlása, majd egészben történő továbbértékesítése akár 40-45 milliárd forint hasznot is hozhatott volna a büdzsének.
Az AKA-ból való kiszállás eredeti forgatókönyve szerint fontos tény lett volna, hogy a társaság kizárólagos állami tulajdonba kerülése után a kormány átstrukturálhatta volna a céget. Márpedig a belső hozamelvárások leszállítása együtt járt volna az állam által évente fizetendő 92,5 millió eurós (25 milliárd forintos) rendelkezésre állási díj mérséklődésével is. Ami az AKA 2031-ben lejáró koncessziós időszakának végéig, akár 150 milliárd forint megtakarítást is hozhatott volna a büdzsének.